Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

B2B-asiakaskokemuksen mittaus laivanrakennusprojektissa: case NIT Naval Interior Team

Lahdenperä, Sara (2024)

 
Avaa tiedosto
Lahdenperä_Sara.pdf (979.0Kt)
Lataukset: 


Lahdenperä, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320506
Tiivistelmä
Asiakaskokemuksen hyödyt tunnistetaan B2B-liiketoiminnassa, mutta keinoja asiakaskokemuksen mittaamiseen ja strategiseen johtamiseen on usein hankala määrittää. Asiakaskokemusta luodaan jokaisessa kanssakäymisessä, ja erityisesti pitkien projektien ja suurten yritysten kanssa toimiessa rajapintoja on lukuisia useammalla tasolla hierarkiaa. Tämä haastaa asiakaskokemuksen mittaamista ja suunnitelmallista parantamista.

Toimeksiantajayritys NIT Naval Interior Team pyrki ymmärtämään sisäisesti, miten asiakaskokemusta syntyy pitkissä laivanrakennusprojekteissa ja löytämään keinoja tämän mittaamiseen ja strategiseen johtamiseen. Tavoitteena oli tutkia asiakaskokemuksen rajapintoja ja tekijöitä projektien näkökulmasta. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään asiakaskokemuksen kriittisiä pisteitä sekä keinoja mitata asiakaskokemusta, jotta toimeksiantaja voi hyödyntää dataa hyvän asiakaskokemuksen tavoitteluun.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen B2B-asiakaskokemuksen kirjallisuutta. Aineistonkeruu tehtiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen kautta, joihin osallistui yrityksen avainhenkilöitä eri vaiheista projektia ja asiakasrajapintoja. Laadullinen aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja analyysi toteutettiin teoriaohjaavana.

Tutkimustuloksissa tunnistettiin merkittäviä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä NIT:n projekteissa sekä asiakasrajapintojen kriittisiä pisteitä. Asiakaskokemuksen piirteissä korostui aikataulu-, kustannus- ja laatukysymykset, mutta myös vuorovaikutuksen ja ongelmanratkaisukyvyn merkitys. Tärkeimmiksi asiakasrajapinnoiksi tunnistettiin projektin alun neuvottelut ja loppuvaiheen finaalimyynnit, ja mittausprosessin kehittämisideana ehdotettiinkin projektikohtaista asiakaskokemuksen mittausta eri vaiheiden mukaisesti. Mittareiden määrittelyn ja datankeruun helppous nostettiin esille, mikä vaatii erityisesti asiakas- ja projektikohtaista näkemystä. Lopuksi asiakaskokemuksen tavoittelun todettiin vaativan strategista määrittelyä ja erityisesti sitouttamista yrityskulttuuriin ja henkilöstöön.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste