Tiimien osaamisen johtaminen: tapaustutkimus ammatillisesta koulutusorganisaatiosta
Mäkinen, Eeva (2024)
Mäkinen, Eeva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320474
Tiivistelmä
Osaamisen johtamisen merkitys organisaation kilpailukyvyn ja toiminnan jatkuvuuden varmistajana kasvaa jatkuvasti. Muutokset toimintaympäristössä edellyttävät nopeaa oppimista ja osaamisen jakamista. Organisaatiorakenteiden madaltuessa toimintaa organisoidaan usein tiimeiksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tiimien osaamista johdetaan ammatillisen koulutuksen toimintaympäristössä. Tavoitteena oli luoda näkemystä nykytilanteesta sekä tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää tiimien osaamisen johtamisen menetelmien ja käytäntöjen kehittämisessä.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastateltaviksi valittiin esihenkilöitä, joilla oli kokemusta tiimien johtamisesta ja joiden vastuutehtäviin kuuluu myös osaamisen johtaminen. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa osaamisen johtamisen tehtäväalue osoittautui moniulotteiseksi, mutta osin myös tiedostamattomaksi. Tehtäväalueiksi tunnistettiin nykyisten ja tulevaisuuden osaamisvaatimusten selvittäminen, olemassa olevan osaamisen tunnistaminen sekä sen riittävyyden ja ajantasaisuuden arviointi. Osaamisen johtamista on myös osaamisen hyödyntäminen ja kehittäminen, henkilöstön kehittämishalukkuuden selvittäminen sekä osaamisen kehittämiseen motivointi.
Tiimit vaikuttivat osaamisen johtamiseen monilla eri tehtäväalueilla. Tiimin ilmapiirillä oli merkittävä vaikutus osaamisen johtamiseen. Avoin ilmapiiri helpotti yhteistä, osaamisesta käytävää keskustelua. Tiimi vaikutti myös tavoitteiden asettamiseen. Tiimin kanssa käytävä keskustelu painottui enemmän strategisen tason tavoitteisiin kuin henkilökohtaiset keskustelut. Tiimeissä todettiin olevan paljon erilaista osaamista, mutta osaamisen jakamisen määrä vaihteli tiimeittäin. Tiimityötaidot vaikuttavat olennaisesti myös tiimien osaamisen johtamiseen. Tiimeissä on paljon osaamispotentiaalia, mutta sen täysipainoinen hyödyntäminen edellyttää tiimien osaamisen johtamisen ottamista tietoisen kehittämisen kohteeksi. Osaamisen johtaminen on sisällytettävä myös osaksi tiimin toimintaa ja tavoitteita.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastateltaviksi valittiin esihenkilöitä, joilla oli kokemusta tiimien johtamisesta ja joiden vastuutehtäviin kuuluu myös osaamisen johtaminen. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa osaamisen johtamisen tehtäväalue osoittautui moniulotteiseksi, mutta osin myös tiedostamattomaksi. Tehtäväalueiksi tunnistettiin nykyisten ja tulevaisuuden osaamisvaatimusten selvittäminen, olemassa olevan osaamisen tunnistaminen sekä sen riittävyyden ja ajantasaisuuden arviointi. Osaamisen johtamista on myös osaamisen hyödyntäminen ja kehittäminen, henkilöstön kehittämishalukkuuden selvittäminen sekä osaamisen kehittämiseen motivointi.
Tiimit vaikuttivat osaamisen johtamiseen monilla eri tehtäväalueilla. Tiimin ilmapiirillä oli merkittävä vaikutus osaamisen johtamiseen. Avoin ilmapiiri helpotti yhteistä, osaamisesta käytävää keskustelua. Tiimi vaikutti myös tavoitteiden asettamiseen. Tiimin kanssa käytävä keskustelu painottui enemmän strategisen tason tavoitteisiin kuin henkilökohtaiset keskustelut. Tiimeissä todettiin olevan paljon erilaista osaamista, mutta osaamisen jakamisen määrä vaihteli tiimeittäin. Tiimityötaidot vaikuttavat olennaisesti myös tiimien osaamisen johtamiseen. Tiimeissä on paljon osaamispotentiaalia, mutta sen täysipainoinen hyödyntäminen edellyttää tiimien osaamisen johtamisen ottamista tietoisen kehittämisen kohteeksi. Osaamisen johtaminen on sisällytettävä myös osaksi tiimin toimintaa ja tavoitteita.