Itseohjautuvuus – Kokemuksia itseohjautuvassa tiimissä työskentelystä: Case GreenStar
Tuominen, Eemeli (2024)
Tuominen, Eemeli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320247
Tiivistelmä
Itseohjautuvuus on kasvava trendi maailmalla ja Suomessa. Itseohjautuvuus tarkoittaa yksilön kykyä johtaa itseään ja omaa toimintaansa. Itseohjautuvuutta organisaatiotasolla kutsutaan itseorganisoitumiseksi ja sille tyypillistä on perinteisten hierarkkisten rakenteiden puuttuminen. Tutkimusongelma oli toimeksiantajayritys GreenStar Hotel Oy:n työntekijöiden kokemusten selvittäminen itseohjautuvissa tiimeissä työskentelystä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisena työntekijät kokevat itseohjautuvuuden yksilö-, ryhmä-, ja organisaatiotasolla, sekä johdon roolin itseohjautuvuudessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelun muodossa, yksilöhaastatteluina. Haastattelut analysoitiin laadullisella asiakeskeisellä sisällönanalyysilla. Haastatteluihin osallistujat hankittiin työntekijöiden käyttämän WorkChat -viestintäpalvelun kautta. Haastatteluihin osallistui 4 työntekijää.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että työntekijöiden kokemusten perusteella itseohjautuvat tiimit ovat toimiva konsepti, itseohjautuvuuden, organisaatiomallin ja tiimityöskentelyn kannalta. Hotelleissa on työntekijöiden mukaan hyvä työilmapiiri ja he saavat työskennellä melko vapaasti. Havaittuja kehittämiskohteita olivat muun muassa työntekijöiden ulkoinen motivointi ja yrityksen sisäinen viestintä. Työntekijät toivoivat enemmän panostusta yrityksen taholta motivointiin ja hotellikohtaiseen viestintään.
Tutkimus toi esille mielenkiintoisia tuloksia työntekijöiden kokemuksista liittyen itseohjautuvuuteen GreenStarissa. Tutkimustulosten avulla yritys voi tarkastella kriittisesti itseohjautuvien tiimien toimintamallia hotelleissa, mitkä asiat toimivat ja missä on vielä työntekijöiden mielestä kehityksen varaa. Tutkimus antaa myös yrityksen johdolle perspektiiviä siitä, millaista työskentely hotelleissa on työntekijöiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelun muodossa, yksilöhaastatteluina. Haastattelut analysoitiin laadullisella asiakeskeisellä sisällönanalyysilla. Haastatteluihin osallistujat hankittiin työntekijöiden käyttämän WorkChat -viestintäpalvelun kautta. Haastatteluihin osallistui 4 työntekijää.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että työntekijöiden kokemusten perusteella itseohjautuvat tiimit ovat toimiva konsepti, itseohjautuvuuden, organisaatiomallin ja tiimityöskentelyn kannalta. Hotelleissa on työntekijöiden mukaan hyvä työilmapiiri ja he saavat työskennellä melko vapaasti. Havaittuja kehittämiskohteita olivat muun muassa työntekijöiden ulkoinen motivointi ja yrityksen sisäinen viestintä. Työntekijät toivoivat enemmän panostusta yrityksen taholta motivointiin ja hotellikohtaiseen viestintään.
Tutkimus toi esille mielenkiintoisia tuloksia työntekijöiden kokemuksista liittyen itseohjautuvuuteen GreenStarissa. Tutkimustulosten avulla yritys voi tarkastella kriittisesti itseohjautuvien tiimien toimintamallia hotelleissa, mitkä asiat toimivat ja missä on vielä työntekijöiden mielestä kehityksen varaa. Tutkimus antaa myös yrityksen johdolle perspektiiviä siitä, millaista työskentely hotelleissa on työntekijöiden näkökulmasta.