Fitnessurheilijan henkilöbrändi : Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Jääskeläinen, Iida (2024)
Jääskeläinen, Iida
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320273
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tuotettiin toimeksiantaja Team MK Pro liiketoiminnan tueksi, sekä tuottamaan lisäarvoista
tietoa fitnessurheilijan henkilöbrändäyksestä sosiaalisessa mediassa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella
tutkimusotteella. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka fitnessurheilijat rakentavat ja ylläpitävät
henkilöbrändiään sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui yksilöurheilijan henkilöbrändäyksen ympärille, jossa tarkasteltiin myös vahvasti sosiaalisen median roolia. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina kolmelle aktiiviselle fitnessurheilijalle, jotka omaavat henkilöbrändin ja ylläpitävät sitä sosiaalisessa mediassa. Teemahaastattelut toteutettiin etäyhteyksillä urheilijoiden kanssa, jonka jälkeen aineistot litteroitiin ja
analysoitiin.
Tutkimustuloksissa selvisi, mistä elementeistä fitnessurheilijan henkilöbrändi rakentuu. Aineistosta nousseet keskeisimmät osa-alueet olivat identiteetti (oman persoonan esiintuonti), visuaalinen ilme, näkyvyys &
sosiaalisen median preesensit, sekä yhteistyökumppanit & vaikuttajamarkkinointi. Fitnessurheilija rakentaa
henkilöbrändiään sosiaalisessa mediassa luomalla sisältöä ja julkaisemalla sitä kohdeyleisölleen. Tämä prosessi sisältää usein tarinankerrontaa, sekä vahvaa persoonan esilletuontia yhdistettynä huolelliseen visuaaliseen ilmeeseen. Havaittiin, että oman arjen, sekä urheilusaavutusten jakaminen luo yhteyksiä seuraajien
kanssa, joka puolestaan herättää suurempaa kiinnostusta henkilöbrändiä kohtaan.
Johtopäätöksenä todettiin, että fitnessurheilijan henkilöbrändin rakentuminen sosiaalisessa mediassa muodostuu monista eri tekijöistä ja siihen liittyy myös haasteita liittyen mm. kilpailuun markkinoilla, eettisiin
vastuihin kehonkuvasta, sekä fitnessurheilun erityispiirteisiin. Haastateltavat kuitenkin kokivat vahvan henkilöbrändin tuoneen heille uusia mahdollisuuksia edetä kilpailu-, sekä työurallaan. Tulokset osoittivat myös
vahvan henkilöbrändin tuovan epäsuoria kilpailuetuja urheilijoille. The commissioner of thesis was Pro Team company oy and the aim was to support the business, as well as
to produce value-added information about the fitness athlete's personal branding on social media. The
study was conducted with a qualitative research method. The purpose of the study was to find out how fitness athletes build and maintain their personal brand on social media.
The theoretical framework of the thesis was formed around the individual athlete's personal branding, and
it looked at the role of social media in detail. The study was conducted as theme interviews for three active
fitness athletes who have a personal brand and maintain it on social media. The thematic interviews were
conducted remotely with athletes, after which the materials were transcribed and analyzed.
The results of the study revealed which elements a fitness athlete's personal brand is built from. The key
areas that emerged from the material were identity (expressing one's own persona), visual identity, visibility & social media presence, and sponsors & influencer marketing. A fitness athlete builds her personal
brand on social media by creating content and publishing it to their target audience. This process often involves storytelling, as well as strong personal expression combined with a careful visual look. It was found
that sharing one's everyday life, as well as sports achievements, creates connections with followers, which
in turn arouses greater interest in the personal brand.
As a conclusion, it was found that the construction of a fitness athlete's personal brand on social media is
made up of many different factors and it also involves challenges related to e.g. competition in the market,
ethical responsibilities for body image, and the specifics of fitness sports. However, the interviewees felt
that a strong personal brand brought them new opportunities to progress in their competitive, as well as
professional, careers. The results also showed a strong personal brand to bring indirect competitive advantages to athletes.
tietoa fitnessurheilijan henkilöbrändäyksestä sosiaalisessa mediassa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella
tutkimusotteella. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka fitnessurheilijat rakentavat ja ylläpitävät
henkilöbrändiään sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui yksilöurheilijan henkilöbrändäyksen ympärille, jossa tarkasteltiin myös vahvasti sosiaalisen median roolia. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina kolmelle aktiiviselle fitnessurheilijalle, jotka omaavat henkilöbrändin ja ylläpitävät sitä sosiaalisessa mediassa. Teemahaastattelut toteutettiin etäyhteyksillä urheilijoiden kanssa, jonka jälkeen aineistot litteroitiin ja
analysoitiin.
Tutkimustuloksissa selvisi, mistä elementeistä fitnessurheilijan henkilöbrändi rakentuu. Aineistosta nousseet keskeisimmät osa-alueet olivat identiteetti (oman persoonan esiintuonti), visuaalinen ilme, näkyvyys &
sosiaalisen median preesensit, sekä yhteistyökumppanit & vaikuttajamarkkinointi. Fitnessurheilija rakentaa
henkilöbrändiään sosiaalisessa mediassa luomalla sisältöä ja julkaisemalla sitä kohdeyleisölleen. Tämä prosessi sisältää usein tarinankerrontaa, sekä vahvaa persoonan esilletuontia yhdistettynä huolelliseen visuaaliseen ilmeeseen. Havaittiin, että oman arjen, sekä urheilusaavutusten jakaminen luo yhteyksiä seuraajien
kanssa, joka puolestaan herättää suurempaa kiinnostusta henkilöbrändiä kohtaan.
Johtopäätöksenä todettiin, että fitnessurheilijan henkilöbrändin rakentuminen sosiaalisessa mediassa muodostuu monista eri tekijöistä ja siihen liittyy myös haasteita liittyen mm. kilpailuun markkinoilla, eettisiin
vastuihin kehonkuvasta, sekä fitnessurheilun erityispiirteisiin. Haastateltavat kuitenkin kokivat vahvan henkilöbrändin tuoneen heille uusia mahdollisuuksia edetä kilpailu-, sekä työurallaan. Tulokset osoittivat myös
vahvan henkilöbrändin tuovan epäsuoria kilpailuetuja urheilijoille.
to produce value-added information about the fitness athlete's personal branding on social media. The
study was conducted with a qualitative research method. The purpose of the study was to find out how fitness athletes build and maintain their personal brand on social media.
The theoretical framework of the thesis was formed around the individual athlete's personal branding, and
it looked at the role of social media in detail. The study was conducted as theme interviews for three active
fitness athletes who have a personal brand and maintain it on social media. The thematic interviews were
conducted remotely with athletes, after which the materials were transcribed and analyzed.
The results of the study revealed which elements a fitness athlete's personal brand is built from. The key
areas that emerged from the material were identity (expressing one's own persona), visual identity, visibility & social media presence, and sponsors & influencer marketing. A fitness athlete builds her personal
brand on social media by creating content and publishing it to their target audience. This process often involves storytelling, as well as strong personal expression combined with a careful visual look. It was found
that sharing one's everyday life, as well as sports achievements, creates connections with followers, which
in turn arouses greater interest in the personal brand.
As a conclusion, it was found that the construction of a fitness athlete's personal brand on social media is
made up of many different factors and it also involves challenges related to e.g. competition in the market,
ethical responsibilities for body image, and the specifics of fitness sports. However, the interviewees felt
that a strong personal brand brought them new opportunities to progress in their competitive, as well as
professional, careers. The results also showed a strong personal brand to bring indirect competitive advantages to athletes.