Ensihoitolääkkeet: haastattelututkimus lääkehoidon opetuksesta ensihoidon koulutuksessa
Immonen, Sisko; Juntunen, Sofia (2024)
Immonen, Sisko
Juntunen, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320486
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa opetetaan lääkehoitoa ensihoidossa sekä millaista lääkehoidon opetusmateriaalin tulisi olla ensihoitaja-koulutuksessa. Tavoitteena oli tukea ensihoitajaopiskelijoiden lääkehoidon osaamista sekä täydentää ensihoidon lääkehoidon opetusmateriaalia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, jonka lisäksi hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta teoriapohjan kartuttamiseksi. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista analyysia. Katsaus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla teoriapohjan tueksi valittiin neljä tutkimusta. Tutkimuksista kaksi käsittelivät lääkehoitoa ja kaksi oppimista sekä oppimateriaaleja. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoidusti ja haastatteluun osallistui Kaakkois-Suomen korkeakoulun ensihoidon opettajia. Haastattelun aineisto purettiin laadullisen analyysin avulla.
Laadullisen analyysin avulla haastattelun aineistosta saatiin vastaukset kysymyksiin ”Millä tavalla ensihoidon lääkehoitoa opetetaan” ja ”Millaista ensihoitajaopiskelijoiden ensihoidon lääkehoidon oppimista tukevan materiaalin tulisi olla”. Ensihoidon lääkehoitoa opetetaan hyödyntämällä erilaisia oppimismenetelmiä ja monipuolista opetusmateriaalia sekä varmistamalla oppimisen ja opetuksen jatkuvuus. Opetusmateriaalin tulisi soveltua erilaisille opiskelijoille erilaisiin oppimistilanteisiin ja sisällön tulisi olla ensihoidon kannalta keskeistä sekä olla esitettynä yksinkertaisesti.
Tulosten pohjalta olisi mahdollista lähteä kehittämään vanhaa opetusmateriaalia tai luomaan uutta materiaalia lääkehoidon opetukseen. Teoriaa voi hyödyntää opinnoissa tai poimia ideoita opiskeluun, esimerkiksi erilaisista opiskelumenetelmistä.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, jonka lisäksi hyödynnettiin kirjallisuuskatsausta teoriapohjan kartuttamiseksi. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista analyysia. Katsaus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla teoriapohjan tueksi valittiin neljä tutkimusta. Tutkimuksista kaksi käsittelivät lääkehoitoa ja kaksi oppimista sekä oppimateriaaleja. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoidusti ja haastatteluun osallistui Kaakkois-Suomen korkeakoulun ensihoidon opettajia. Haastattelun aineisto purettiin laadullisen analyysin avulla.
Laadullisen analyysin avulla haastattelun aineistosta saatiin vastaukset kysymyksiin ”Millä tavalla ensihoidon lääkehoitoa opetetaan” ja ”Millaista ensihoitajaopiskelijoiden ensihoidon lääkehoidon oppimista tukevan materiaalin tulisi olla”. Ensihoidon lääkehoitoa opetetaan hyödyntämällä erilaisia oppimismenetelmiä ja monipuolista opetusmateriaalia sekä varmistamalla oppimisen ja opetuksen jatkuvuus. Opetusmateriaalin tulisi soveltua erilaisille opiskelijoille erilaisiin oppimistilanteisiin ja sisällön tulisi olla ensihoidon kannalta keskeistä sekä olla esitettynä yksinkertaisesti.
Tulosten pohjalta olisi mahdollista lähteä kehittämään vanhaa opetusmateriaalia tai luomaan uutta materiaalia lääkehoidon opetukseen. Teoriaa voi hyödyntää opinnoissa tai poimia ideoita opiskeluun, esimerkiksi erilaisista opiskelumenetelmistä.