Huoltajien kokemuksia tasa-arvon- ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta Rautalammin varhaiskasvatuksessa
Röntynen, Anttu (2024)
Röntynen, Anttu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420530
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Rautalammin varhaiskasvatuksessa tehtävää toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman selvitystyötä. Tavoitteena oli
selvittää kuinka Rautalammin varhaiskasvatuksen lasten huoltajat kokevat
tasa-arvon sekä yhdenvertaisuuden toteutumisen sekä millaisia kehityskohtia
he nostaisivat tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyen Rautalammin varhaiskasvatuksen toiminnassa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluille tehtiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tuloksina haastatteluista nousi useita päivähoidon toimintakulttuuriin ja käytänteisiin liittyviä aiheita. Viestinnän haasteet ja siihen liittyvät toiveet. Erilaiset
kokemukset huoltajien ja lasten vastaanottamisesta hoitoon tullessa ja pois
hakiessa. Erilaisten perhemuotojen näkyvyydestä lasten leikeissä, ja niihin
henkilökunnan positiivisesta suhtautumisesta. Hyvästä lasten osallisuuden
huomioimisesta päivähoidon toiminnan suunnittelussa. Syrjimättömyyden positiiviset kokemukset ja huoli mahdollisesta syrjinnästä erityisen tuen lapsien
kohdalla. Lasten yksilöllisyyteen vaikuttamisen onnistumiset ja haasteet. Toiveet henkilöstön valmiuksien kehittämisestä tasa-arvoiseen ja yhdenvertaiseen kohtaamiseen ja työtapoihin. Toiveet kulttuurien sekä erilaisten perheiden tuomista näkyvämmin esiin, valtaväestö myös huomioiden. Huoltajien vaikutusmahdollisuuksien lisäämisestä varhaiskasvatuksen tapahtumia suunnitellessa
Osana toiminnallisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden suunnitelman selvitystyötä nousi useita eri aiheita Rautalammin varhaiskasvatuksessa tehtävän toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman käyttöön
selvittää kuinka Rautalammin varhaiskasvatuksen lasten huoltajat kokevat
tasa-arvon sekä yhdenvertaisuuden toteutumisen sekä millaisia kehityskohtia
he nostaisivat tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyen Rautalammin varhaiskasvatuksen toiminnassa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluille tehtiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tuloksina haastatteluista nousi useita päivähoidon toimintakulttuuriin ja käytänteisiin liittyviä aiheita. Viestinnän haasteet ja siihen liittyvät toiveet. Erilaiset
kokemukset huoltajien ja lasten vastaanottamisesta hoitoon tullessa ja pois
hakiessa. Erilaisten perhemuotojen näkyvyydestä lasten leikeissä, ja niihin
henkilökunnan positiivisesta suhtautumisesta. Hyvästä lasten osallisuuden
huomioimisesta päivähoidon toiminnan suunnittelussa. Syrjimättömyyden positiiviset kokemukset ja huoli mahdollisesta syrjinnästä erityisen tuen lapsien
kohdalla. Lasten yksilöllisyyteen vaikuttamisen onnistumiset ja haasteet. Toiveet henkilöstön valmiuksien kehittämisestä tasa-arvoiseen ja yhdenvertaiseen kohtaamiseen ja työtapoihin. Toiveet kulttuurien sekä erilaisten perheiden tuomista näkyvämmin esiin, valtaväestö myös huomioiden. Huoltajien vaikutusmahdollisuuksien lisäämisestä varhaiskasvatuksen tapahtumia suunnitellessa
Osana toiminnallisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden suunnitelman selvitystyötä nousi useita eri aiheita Rautalammin varhaiskasvatuksessa tehtävän toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman käyttöön