Moninaisuus suomalaisessa varhaiskasvatuksessa
Aitto-oja, Piritta (2024)
Aitto-oja, Piritta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320354
Tiivistelmä
Suomalaisen varhaiskasvatuksen asiakkaiksi on viime vuosien aikana tullut paljon perheitä eri kulttuureista, kielistä, katsomuksista ja uskonnoista ja tämä tulee lisääntymään myös tulevaisuudessa. Varhaiskasvatuksen henkilöstö on pääasiassa kokenut perheet haasteena, ja osa on jättänyt esimerkiksi katsomuskasvatuksen kokonaan pois varhaiskasvatuksen sisällöistä, vaikka varhaiskasvatuksen perusteet- asiakirja velvoittaa katsomuskasvatuksen järjestämiseen.
Opinnäytetyön tehtävänä oli koota yhteen tietoa siitä, miten varhaiskasvatuksessa tulisi kohdata näitä valtaväestöön kuulumattomia perheitä arvokkaasti ja kunnioittavasti tutustuttaen heitä suomalaiseen kulttuuriperintöön samalla säilyttäen asiakkaiden kosketuksen heidän omaan kulttuuriinsa, kieleensä ja katsomukseensa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli rohkaista varhaiskasvatuksen henkilöstöä tutustumaan eri kulttuureihin ja katsomuksiin positiivisesti ja antaa heille konkreettisia työnvälineitä, joilla helpottaa lasten ja perheiden sopeutumista suomalaisen varhaiskasvatuksen arkeen. Työn tavoitteena oli myös muistuttaa työntekijöitä siitä, että kaikkia asiakasperheitä tulee kohdella tasa-arvoisesti taustasta, ihonväristä, kielestä, kulttuurista, katsomuksesta tai uskonnosta riippumatta.
Opinnäytetyön toteuttamisen menetelmänä käytettiin suppeaa systemaattista kirjallisuuskatsausta. Aihetta on Suomessa tutkittu vain vähän ja mahdollisimman uutta tutkimusta oli vielä vähemmän, joten lähdemateriaalien määräkin jäi suppeaksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä korostetaan pedagogiikkaan painottuvaa varhaiskasvatusta, jota ohjaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteet-asiakirja velvoittavana. Varhaiskasvatus on yhdenvertaista ja tasa-arvoista yleissivistävää palvelua, joka kuuluu yhtenä tärkeänä osana suomalaiseen koulutuspolkuun. Varhaiskasvatuksen moninaisuus nähtiin rikkautena ja lapsia opettavana ja sivistävänä ominaisuutena. Erityisesti kuitenkin katsomuskasvatus nähtiin haastavana osa-alueena, koska katsomukset ja uskonnot ovat suomalaisessa kulttuurissa olleet perheiden yksityisasioita. Työntekijöiden olisi kuitenkin syytä tutustua ainakin niihin kulttuureihin, kieliin, katsomuksiin ja uskontoihin, joita omassa ryhmässä on läsnä.
Opinnäytetyön tehtävänä oli koota yhteen tietoa siitä, miten varhaiskasvatuksessa tulisi kohdata näitä valtaväestöön kuulumattomia perheitä arvokkaasti ja kunnioittavasti tutustuttaen heitä suomalaiseen kulttuuriperintöön samalla säilyttäen asiakkaiden kosketuksen heidän omaan kulttuuriinsa, kieleensä ja katsomukseensa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli rohkaista varhaiskasvatuksen henkilöstöä tutustumaan eri kulttuureihin ja katsomuksiin positiivisesti ja antaa heille konkreettisia työnvälineitä, joilla helpottaa lasten ja perheiden sopeutumista suomalaisen varhaiskasvatuksen arkeen. Työn tavoitteena oli myös muistuttaa työntekijöitä siitä, että kaikkia asiakasperheitä tulee kohdella tasa-arvoisesti taustasta, ihonväristä, kielestä, kulttuurista, katsomuksesta tai uskonnosta riippumatta.
Opinnäytetyön toteuttamisen menetelmänä käytettiin suppeaa systemaattista kirjallisuuskatsausta. Aihetta on Suomessa tutkittu vain vähän ja mahdollisimman uutta tutkimusta oli vielä vähemmän, joten lähdemateriaalien määräkin jäi suppeaksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä korostetaan pedagogiikkaan painottuvaa varhaiskasvatusta, jota ohjaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteet-asiakirja velvoittavana. Varhaiskasvatus on yhdenvertaista ja tasa-arvoista yleissivistävää palvelua, joka kuuluu yhtenä tärkeänä osana suomalaiseen koulutuspolkuun. Varhaiskasvatuksen moninaisuus nähtiin rikkautena ja lapsia opettavana ja sivistävänä ominaisuutena. Erityisesti kuitenkin katsomuskasvatus nähtiin haastavana osa-alueena, koska katsomukset ja uskonnot ovat suomalaisessa kulttuurissa olleet perheiden yksityisasioita. Työntekijöiden olisi kuitenkin syytä tutustua ainakin niihin kulttuureihin, kieliin, katsomuksiin ja uskontoihin, joita omassa ryhmässä on läsnä.