Kognitiivinen ergonomia Mehiläisen asiakaspalvelukeskuksessa moniammatillisen tiimin näkökulmasta
Laine, Jenni (2024)
Laine, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Mehiläisen asiakaspalvelukeskuksen moniammatillisen tiimin työntekijöiden kokemuksia oman työn kuormituksesta kognitiivisen ergonomian näkökulmasta. Tämän lisäksi haluttiin kartoittaa työntekijöiden kokemuksia työympäristöstä ja sen vaikutuksesta omaan keskittymiseen sekä sitä, että miten usein työ keskeytyy ja tällä tavoin vaikuttaa työn sujuvuuteen.
Opinnäytetyön tilaajana oli Mehiläisen asiakaspalvelukeskus ja opinnäytetyön kyselyyn vastasi asiakaspalvelukeskuksen moniammatillinen tiimi. Kysely toteutettiin verkkopohjaisena Microsoft Officen Forms-kyselynä ja kysymykset olivat sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä.
Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa sitä, millaiseksi työntekijät kokevat aivo-työskentelynsä tällä hetkellä ja tulosten perusteella opinnäytetyössä lähdettiin nostamaan ja suunnittelemaan kehitysaskeleita.
Kyselyyn vastasi yhteensä 75 Mehiläisen asiakaspalvelukeskuksen moniammatillisen tiimin työntekijää tammi-helmikuussa 2024. Opinnäytetyön tuloksia tarkasteltiin määrällisesti.
Tulosten perusteella asiakaspalvelukeskuksen moniammatillisen tiimin kognitiivista ergonomiaa voitaisiin kehittää entisestään mm. niin, että puheluiden välille tulisi pidempiä ajatus- tai mikrotaukoja. Esille tuli myös taukojumppien merkitys aivotyön vireyttämiseen. Toimistojen valaistuksiin ja ilmastointiin on hyvä kiinnittää huomiota. Uusien ja tärkeiden tiedotteinen käyminen yhdessä läpi tiimin kanssa auttaisi sisäistämään tietotulvaa paremmin sekä Käsikirja-alustan helppolukuisuuteen tulisi kiinnittää huomiota. Lisäksi ympäristön puhehälinään pystyttäisiin vaikuttamaan niin, että minimoidaan keskustelut toimiston työpisteillä ja keskusteltaisiin taukotiloissa.
Opinnäytetyön tilaajana oli Mehiläisen asiakaspalvelukeskus ja opinnäytetyön kyselyyn vastasi asiakaspalvelukeskuksen moniammatillinen tiimi. Kysely toteutettiin verkkopohjaisena Microsoft Officen Forms-kyselynä ja kysymykset olivat sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä.
Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa sitä, millaiseksi työntekijät kokevat aivo-työskentelynsä tällä hetkellä ja tulosten perusteella opinnäytetyössä lähdettiin nostamaan ja suunnittelemaan kehitysaskeleita.
Kyselyyn vastasi yhteensä 75 Mehiläisen asiakaspalvelukeskuksen moniammatillisen tiimin työntekijää tammi-helmikuussa 2024. Opinnäytetyön tuloksia tarkasteltiin määrällisesti.
Tulosten perusteella asiakaspalvelukeskuksen moniammatillisen tiimin kognitiivista ergonomiaa voitaisiin kehittää entisestään mm. niin, että puheluiden välille tulisi pidempiä ajatus- tai mikrotaukoja. Esille tuli myös taukojumppien merkitys aivotyön vireyttämiseen. Toimistojen valaistuksiin ja ilmastointiin on hyvä kiinnittää huomiota. Uusien ja tärkeiden tiedotteinen käyminen yhdessä läpi tiimin kanssa auttaisi sisäistämään tietotulvaa paremmin sekä Käsikirja-alustan helppolukuisuuteen tulisi kiinnittää huomiota. Lisäksi ympäristön puhehälinään pystyttäisiin vaikuttamaan niin, että minimoidaan keskustelut toimiston työpisteillä ja keskusteltaisiin taukotiloissa.