Taidemaistiaisia : taideperustaiset menetelmät nuorten kuulumisen tukemisessa
Manninen, Päivi (2024)
Manninen, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420613
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kytkeytyy kulttuuriseen nuorisotyöhön, joka voidaan nähdä nuorille suunnattuna kulttuurihyvinvointipalvelua. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus, Taidemaistiaiset -työpajat, toteutettiin syksyllä 2023 moniammatillisena yhteistyönä Helsingin kaupungin eri toimialojen ja nuorisotyöyksikköjen kanssa. Työpajoihin osallistui myös kahdeksan 16–18-vuotiasta nuorta, joista suurin osa oli vasta maahan muuttaneita. Hankkeen tarkoituksena oli kehittää eri toimialojen välistä yhteistyötä ja tukea nuoren kuulumista taideperustaisin menetelmin. Tässä opinnäytetyössä kuulumisella tarkoitetaan osallistumista, osallisuutta, iloa ja hymyjä, yhdessä tekemistä ja yhteisöllisyyttä sekä paikkaan kuulumisen vahvistumista.
Kehittämishanke oli luova oppimisprosessi, jossa oli kanssatutkimuksen ja taideperustaisen toimintatutkimuksen piirteitä. Kehittämishankkeen aineisto koostui alku- ja loppuhaastatteluista, palautteista, havainnoinneista ja dokumentaatioista, projektipäiväkirjahuomioista sekä nauhoituksista.
Taidemaistiaiset -työpajoja arvioitiin nuorten ja ohjaajien näkökulmista. Osallistujat kokivat kanssakehittämisen onnistuneeksi kokeiluksi ja nuoret suosittelivat taidetyöpajoja toisille nuorille. Kehittämishankkeen aineistojen pohjalta koottiin Taidemaistiaiset -työpajamalli nuorten kuulumisen tukemiseen. Mallia voi soveltaa kulttuurisessa nuorisotyössä, yhteistyössä koulujen ja oppilaitosten kanssa ja laajemminkin nuorten ryhmien kohtaamisiin.
Kehittämishanke oli luova oppimisprosessi, jossa oli kanssatutkimuksen ja taideperustaisen toimintatutkimuksen piirteitä. Kehittämishankkeen aineisto koostui alku- ja loppuhaastatteluista, palautteista, havainnoinneista ja dokumentaatioista, projektipäiväkirjahuomioista sekä nauhoituksista.
Taidemaistiaiset -työpajoja arvioitiin nuorten ja ohjaajien näkökulmista. Osallistujat kokivat kanssakehittämisen onnistuneeksi kokeiluksi ja nuoret suosittelivat taidetyöpajoja toisille nuorille. Kehittämishankkeen aineistojen pohjalta koottiin Taidemaistiaiset -työpajamalli nuorten kuulumisen tukemiseen. Mallia voi soveltaa kulttuurisessa nuorisotyössä, yhteistyössä koulujen ja oppilaitosten kanssa ja laajemminkin nuorten ryhmien kohtaamisiin.