Laakerin asennustyökalun kehitystyö
Niinikoski, Niko (2024)
Niinikoski, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320508
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa työkalu ECB-maston laakerin asentamiseen sekä irrottamiseen. ECB-masto on sähkökäyttöisen vastapainotrukin taakkaa nostava osa, joka tulee englanninkielisistä sanoista electric counterbalance. Työ toteutettiin toiminnallisena. Opinnäytetyön tilaaja oli Mitsubishi Logisnext Europe Oy, joka suunnittelee ja valmistaa erilaisia logistisia ratkaisuja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää trukkilinjan tuotannon työmenetelmää, jolla laakeri ennen asennettiin. Työtä tehtiin osittain paikan päällä toimeksiantajan tiloissa, sillä suunnittelua varten kerättiin taustatietoja suoraan tuotannosta sekä valmista työkalua päästiin testaamaan käytännössä.
Laakerin shimmaus tapahtuu käsin tehtävänä työnä ja toimeksiantajalla oli käytössä siihen erilaisia työkaluja. Vanhat työkalut olivat tehottomia, raskaita ja hankalakäyttöisiä, eivätkä ne vastanneet laakerin oikeaoppisen asennuksen periaatteita. Asennus tapahtui epäkäytännöllisten työvälineiden takia vääräoppisella asennustavalla, joka olisi voinut mahdollisesti vaurioittaa laakeria. Lisäksi shimmausasema aiheutti tuotannossa pullonkaulaa tehottomista asennus- ja irrotusmenetelmistä johtuen. Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus kehittää parempi työmenetelmä laakerin asennukseen niin, että se vastaisi oikeaoppista asennustapaa, vaatimuksia ja standardeja.
Ennen työkalun varsinaista toteutusta otettiin selvää koneturvallisuuden vaatimuksista ja selvitettiin työn kannalta olennaiset standardit. Taustatiedon keruussa hyödynnettiin tuotantotiloja, työpisteellä työskenteleviä asentajia sekä tuotemallien 3D-malleja, joiden perusteella kartoitettiin erilaisia vaihtoehtoja. Suunnitteluvaiheessa testattiin yhtä mahdollista vaihtoehtoa, jolla olisi saatu yhdistettyä laakerin asentaminen ja irrottaminen samaan työkaluun, mutta se osoittautui voimamittausten perusteella liian heikoksi rakenteeltaan. Tämän jälkeen päädyttiin tekemään kaksi erillistä työkalua, joista laadittiin 3D-mallit sekä osa- ja kokoonpanopiirustukset. Työkalut valmistettiin toimeksiantajan tuotannon tiloissa sekä testattiin onnistuneesti, jonka jälkeen tehtiin työkalujen käyttöönotto trukkilinjastolla.
Työn tuloksena syntyi kaksi erillistä työkalua laakerin asennukseen ja irrotukseen. Asennustyökalusta tehtiin liukuvasara, kun taas irrotustyökalussa hyödynnettiin trapetsikierrettä ja -mutteria. Uudet työkalut mahdollistivat laakerien oikeaoppisen käsittelyn sekä työturvallisuutta pystyttiin parantamaan merkittävästi. Irrotusvaiheesta saatiin huomattavasti aikaisempaa nopeampi ja työergonomiaa pystyttiin parantamaan keventämällä työkalua. Lisäksi tuotantoon laadittiin käyttöohjeet kummallekin työkalulle. Lopuksi vertailtiin mittausten perusteella vanhojen ja uusien työkalujen eroja, joiden perusteella voitiin todeta työkalut toimiviksi ja niiden parantavan toimeksiantajan esiin tuomia ongelmakohtia. Jatkokehitysideoina työkaluja voisi vielä kehittää rakenteellisilla seikoilla.
Laakerin shimmaus tapahtuu käsin tehtävänä työnä ja toimeksiantajalla oli käytössä siihen erilaisia työkaluja. Vanhat työkalut olivat tehottomia, raskaita ja hankalakäyttöisiä, eivätkä ne vastanneet laakerin oikeaoppisen asennuksen periaatteita. Asennus tapahtui epäkäytännöllisten työvälineiden takia vääräoppisella asennustavalla, joka olisi voinut mahdollisesti vaurioittaa laakeria. Lisäksi shimmausasema aiheutti tuotannossa pullonkaulaa tehottomista asennus- ja irrotusmenetelmistä johtuen. Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus kehittää parempi työmenetelmä laakerin asennukseen niin, että se vastaisi oikeaoppista asennustapaa, vaatimuksia ja standardeja.
Ennen työkalun varsinaista toteutusta otettiin selvää koneturvallisuuden vaatimuksista ja selvitettiin työn kannalta olennaiset standardit. Taustatiedon keruussa hyödynnettiin tuotantotiloja, työpisteellä työskenteleviä asentajia sekä tuotemallien 3D-malleja, joiden perusteella kartoitettiin erilaisia vaihtoehtoja. Suunnitteluvaiheessa testattiin yhtä mahdollista vaihtoehtoa, jolla olisi saatu yhdistettyä laakerin asentaminen ja irrottaminen samaan työkaluun, mutta se osoittautui voimamittausten perusteella liian heikoksi rakenteeltaan. Tämän jälkeen päädyttiin tekemään kaksi erillistä työkalua, joista laadittiin 3D-mallit sekä osa- ja kokoonpanopiirustukset. Työkalut valmistettiin toimeksiantajan tuotannon tiloissa sekä testattiin onnistuneesti, jonka jälkeen tehtiin työkalujen käyttöönotto trukkilinjastolla.
Työn tuloksena syntyi kaksi erillistä työkalua laakerin asennukseen ja irrotukseen. Asennustyökalusta tehtiin liukuvasara, kun taas irrotustyökalussa hyödynnettiin trapetsikierrettä ja -mutteria. Uudet työkalut mahdollistivat laakerien oikeaoppisen käsittelyn sekä työturvallisuutta pystyttiin parantamaan merkittävästi. Irrotusvaiheesta saatiin huomattavasti aikaisempaa nopeampi ja työergonomiaa pystyttiin parantamaan keventämällä työkalua. Lisäksi tuotantoon laadittiin käyttöohjeet kummallekin työkalulle. Lopuksi vertailtiin mittausten perusteella vanhojen ja uusien työkalujen eroja, joiden perusteella voitiin todeta työkalut toimiviksi ja niiden parantavan toimeksiantajan esiin tuomia ongelmakohtia. Jatkokehitysideoina työkaluja voisi vielä kehittää rakenteellisilla seikoilla.