Mikro- ja pienyritysten markkinointi sosiaalisessa mediassa
Kauppinen, Tiina; Lesell, Iida (2024)
Kauppinen, Tiina
Lesell, Iida
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420531
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee mikro- ja pienyritysten toteuttamaa markkinointia sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa selvitetään ja vertaillaan eri alojen yritysten käyttämiä markkinoinnin keinoja sekä sosiaalisen median kanavia. Eri keinojen ja kanavien lisäksi selvitetään, onko yrityksillä sosiaalisen median markkinointistrategiaa ja selvitetään, ovatko yritysten tekemät julkaisut erilaisia eri julkaisualustoilla. Opinnäytetyössä selvitetään myös, seuraavatko yritykset sosiaalisen median kautta tapahtuvan markkinointinsa vaikutuksia ja, onko heillä erillistä budjettia sen toteuttamiseen.
Opinnäytetyön teemahaastattelu pohjautuu vahvasti tässä työssä esitettyyn teoriaosuuteen. Teoriaosuudessa määritellään, millaiset yritykset ovat tässä opinnäytetyössä tarkoitettuja mikro- ja pienyrityksiä. Teoriaosuudessa määritellään myös markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa tämän opinnäytetyön näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin keskustelunomaisina kvalitatiivisina teemahaastatteluina. Haastatteluaineisto kerättiin helmi-huhtikuussa 2024. Yksitellen tapahtuneissa kuudessa yrityshaastattelussa etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tulokset olivat teoreettiseen viitekehykseen pohjautuvia ja haastateltavat nostivat vastauksissaan esille samoja teemoja kuin tämän opinnäytetyön teoriassakin on nostettu.
Tutkimustulosten mukaan sosiaalinen media koetaan tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä tärkeäksi markkinointivälineeksi. Sosiaalisen median kautta tapahtuvan markkinoinnin suunnitelmallisuus ja budjetti vaihtelivat eri yrityksissä. Haastateltavat nostivat sosiaalisen median alustoista esille erityisesti Facebookin ja Instagramin.
Opinnäytetyön teemahaastattelu pohjautuu vahvasti tässä työssä esitettyyn teoriaosuuteen. Teoriaosuudessa määritellään, millaiset yritykset ovat tässä opinnäytetyössä tarkoitettuja mikro- ja pienyrityksiä. Teoriaosuudessa määritellään myös markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa tämän opinnäytetyön näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin keskustelunomaisina kvalitatiivisina teemahaastatteluina. Haastatteluaineisto kerättiin helmi-huhtikuussa 2024. Yksitellen tapahtuneissa kuudessa yrityshaastattelussa etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tulokset olivat teoreettiseen viitekehykseen pohjautuvia ja haastateltavat nostivat vastauksissaan esille samoja teemoja kuin tämän opinnäytetyön teoriassakin on nostettu.
Tutkimustulosten mukaan sosiaalinen media koetaan tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä tärkeäksi markkinointivälineeksi. Sosiaalisen median kautta tapahtuvan markkinoinnin suunnitelmallisuus ja budjetti vaihtelivat eri yrityksissä. Haastateltavat nostivat sosiaalisen median alustoista esille erityisesti Facebookin ja Instagramin.