Puhtauspalvelujen laadunhallinnan kehittäminen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella
Kylmäkorpi, Paula (2024)
Kylmäkorpi, Paula
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320283
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laadunhallinnan kehittäminen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen puhtauspalveluissa. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää palveluita Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille. Lähtökohtana oli luoda uuteen organisaatioon toimintamalli ja toimintatapoja laadunhallintatyölle. Toisena tavoitteena on valita laadunhallintaohjelma.
Puhtauspalvelujen toiminnan tarkoituksena oli tuottaa tasaista ja laadukasta puhtautta hyvinvointialueen kohteissa. Tavoitteena oli turvalliset ja terveelliset toimitilat. Palvelulla ylläpidetään rakennuksen toimivuutta ja kuntoa, kuten hygieenisyyttä, työ- ja henkilöturvallisuutta, edustavuutta sekä viihtyisyyttä.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimuksellista kehittämistyön mallia ja asiaa lähestyttiin soveltaen palvelumuotoilun toimintamalleja. Toimintamallin kehittämistyötä varten koottiin työryhmä, jonka tavoitteena oli selvittää laadunhallinnantyön taustaa ja koordinoida kehitystyötä. Kehittämistyötä tukevina menetelminä käytettiin laadunvalvontaohjelmien koekäyttöä ja työpajatyöskentelyä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin puhtauspalvelualan historiaan, nykytilaan ja tulevaisuuteen. Lisäksi siinä syvennyttiin laadunhallinnan kokonaisuuteen ja digitaalisen teknologian käyttöön ja kuvattiin hankintaprosessia yleisellä ja yksilöllisellä tasolla sekä avattiin kehittämistyön menetelmäkuvaukset.
Opinnäytetyöprosessin aikana kehitettiin toimintamalleja ja toimintatapoja sekä pohjustettiin laadunhallintaohjelman hankintaa. Opinnäytetyö on osa kehittämistyötä ja organisaatiossa kehittämistyö jatkuu edelleen.
Puhtauspalvelujen toiminnan tarkoituksena oli tuottaa tasaista ja laadukasta puhtautta hyvinvointialueen kohteissa. Tavoitteena oli turvalliset ja terveelliset toimitilat. Palvelulla ylläpidetään rakennuksen toimivuutta ja kuntoa, kuten hygieenisyyttä, työ- ja henkilöturvallisuutta, edustavuutta sekä viihtyisyyttä.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimuksellista kehittämistyön mallia ja asiaa lähestyttiin soveltaen palvelumuotoilun toimintamalleja. Toimintamallin kehittämistyötä varten koottiin työryhmä, jonka tavoitteena oli selvittää laadunhallinnantyön taustaa ja koordinoida kehitystyötä. Kehittämistyötä tukevina menetelminä käytettiin laadunvalvontaohjelmien koekäyttöä ja työpajatyöskentelyä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin puhtauspalvelualan historiaan, nykytilaan ja tulevaisuuteen. Lisäksi siinä syvennyttiin laadunhallinnan kokonaisuuteen ja digitaalisen teknologian käyttöön ja kuvattiin hankintaprosessia yleisellä ja yksilöllisellä tasolla sekä avattiin kehittämistyön menetelmäkuvaukset.
Opinnäytetyöprosessin aikana kehitettiin toimintamalleja ja toimintatapoja sekä pohjustettiin laadunhallintaohjelman hankintaa. Opinnäytetyö on osa kehittämistyötä ja organisaatiossa kehittämistyö jatkuu edelleen.