Metanoli polttoaineena hyötyajoneuvoissa ja työkoneissa
Ahonen, Jaakko (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320329
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan metanolin kelpoisuutta työkoneiden ja hyötyajoneuvojen polttoaineeksi. Oleellisen aiheesta tekee alati muuttuva energia- ja polttoainetalous ja kunnianhimoiset ilmastotavoitteet sekä alan jatkuva innovaatio- ja kehitystyö. Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.
Työssä tarkastellaan eri näkökulmista metanolia liikennepolttoaineena. Käydään läpi sen fysikaalisia ja kemiallisia ominaisuuksia. Metanolia vertaillaan toisiin uusiutuviin tai ilmastoystävällisiin polttoaineisiin. Tutkitaan myös metanolin tuotannon ja jakelun haasteita. Selvitetään metanolin tämänhetkistä käyttöastetta polttoaineena liikennöinnin eri sektoreilla. Metanolin tulevaisuudenkuvaa analysoidaan sen käyttökohteiden, ympäristöystävällisyyden, infrastruktuuritarpeiden, lainsäädännön ja standardisoinnin sekä polttoainemarkkinoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyössä on käytetty lähteinä alan tieteellisiä julkaisuja, kuten eri yliopistojen raportteja, sekä aiheeseen liittyvien ajoneuvo- ja moottorivalmistajien, energiayritysten ja energia- sekä ilmasto-organisaatioiden aineistoja. Aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä tarkastellessa on käytetty aineistona EU:n ja Suomen lainsäädäntöä sekä direktiivejä. Lisäksi on viitattu satunnaisiin energia- ja polttoainealan julkaisuihin ja uutisartikkeleihin.
Työssä tarkastellaan eri näkökulmista metanolia liikennepolttoaineena. Käydään läpi sen fysikaalisia ja kemiallisia ominaisuuksia. Metanolia vertaillaan toisiin uusiutuviin tai ilmastoystävällisiin polttoaineisiin. Tutkitaan myös metanolin tuotannon ja jakelun haasteita. Selvitetään metanolin tämänhetkistä käyttöastetta polttoaineena liikennöinnin eri sektoreilla. Metanolin tulevaisuudenkuvaa analysoidaan sen käyttökohteiden, ympäristöystävällisyyden, infrastruktuuritarpeiden, lainsäädännön ja standardisoinnin sekä polttoainemarkkinoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyössä on käytetty lähteinä alan tieteellisiä julkaisuja, kuten eri yliopistojen raportteja, sekä aiheeseen liittyvien ajoneuvo- ja moottorivalmistajien, energiayritysten ja energia- sekä ilmasto-organisaatioiden aineistoja. Aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä tarkastellessa on käytetty aineistona EU:n ja Suomen lainsäädäntöä sekä direktiivejä. Lisäksi on viitattu satunnaisiin energia- ja polttoainealan julkaisuihin ja uutisartikkeleihin.