Soittotaidon rytmismotorinen kehittäminen kehorytmisin harjoituksin pianonsoiton alkeissa : havaintoja parityöskentelystä näkövammaisten ja näkevien oppilaiden kanssa
Kalevi, Marja (2024)
Kalevi, Marja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320378
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyötutkimuksessa tarkasteltiin soittotaidon rytmismotorista oppimista kehorytmisten harjoitusten keinoin pianonsoiton alkeisopetuksessa. Tavoitteena oli myös kehittää opetusmenetelmiä pianonsoiton alkeissa, käyttämällä kokonaisvaltaisia musiikkikasvatusmenetelmiä. Tutkimuksen aihe koski tutkittavan ryhmän vuoksi myös erityisoppijoiden opetusta. Keskeisenä kiinnostuksenkohteena tutkimuksessa oli soittotaidon kehollisuus ja motorinen toiminta.
Laadulliseen toiminta- ja tapaustutkimukseen osallistui pareittain neljä oppilasta. Työpajojen tehtävät rakennettiin Dalcroze- ja Orff-lähestymistapoja mukaillen. Tutkimuksen aineistonhankinta toteutettiin Pielisen Karjalan musiikkiopistossa keväällä 2023. Tutkimusasetelman keskiössä oli kahden parin, näkevän ja näkövammaisen työskentely työpajamuotoisilla kehorytmiikkatunneilla, joilla havainnoitiin harjoitusten kehollisia vaikutuksia oppilaisiin. Tutkimuksessa havainnoitiin myös luovan ja ryhmämuotoisen työtavan vaikutuksia. Yhtenä näkökulmana olivat erot näkevien ja näkövammaisten oppilaiden työskentelyssä.
Tutkimuksen mukaan motorisia ja rytmisiä asioita voi harjoittaa hyvin kehorytmisillä harjoituksilla. Harjoitukset vaikuttivat havaintojen mukaan oppilaiden keholliseen tekemiseen positiivisesti lisäämällä kehollista tiedostamista. Tutkimus näytti, että niillä on myös muita soitonoppimista tukevia vaikutuksia. Harjoitukset monipuolistavat pianonsoiton alkeisopetusta. Kokonaisvaltaisin työtavoin rakennettuja motorisia harjoituksia voisi hyvin soveltaa myös musiikin erityisoppijoiden opetukseen.
Laadulliseen toiminta- ja tapaustutkimukseen osallistui pareittain neljä oppilasta. Työpajojen tehtävät rakennettiin Dalcroze- ja Orff-lähestymistapoja mukaillen. Tutkimuksen aineistonhankinta toteutettiin Pielisen Karjalan musiikkiopistossa keväällä 2023. Tutkimusasetelman keskiössä oli kahden parin, näkevän ja näkövammaisen työskentely työpajamuotoisilla kehorytmiikkatunneilla, joilla havainnoitiin harjoitusten kehollisia vaikutuksia oppilaisiin. Tutkimuksessa havainnoitiin myös luovan ja ryhmämuotoisen työtavan vaikutuksia. Yhtenä näkökulmana olivat erot näkevien ja näkövammaisten oppilaiden työskentelyssä.
Tutkimuksen mukaan motorisia ja rytmisiä asioita voi harjoittaa hyvin kehorytmisillä harjoituksilla. Harjoitukset vaikuttivat havaintojen mukaan oppilaiden keholliseen tekemiseen positiivisesti lisäämällä kehollista tiedostamista. Tutkimus näytti, että niillä on myös muita soitonoppimista tukevia vaikutuksia. Harjoitukset monipuolistavat pianonsoiton alkeisopetusta. Kokonaisvaltaisin työtavoin rakennettuja motorisia harjoituksia voisi hyvin soveltaa myös musiikin erityisoppijoiden opetukseen.