Digitaliseringens inverkan på kundrelationen hos redovisningsbyrå X
Erickson, Isabella (2024)
Erickson, Isabella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320417
Tiivistelmä
Kirjanpitoteollisuus on viimeisten vuosien aikana kokenut suuren muutoksen digitalisaation takia. Tämän seurauksena suuret kirjanpitoketjut ostavat yhä useammin pienempiä toimistoja laajentaen samalla asiakaskuntaansa samalla kun kilpailu vähenee. Digitalisaation mukanaan tuomia muita asioita ovat automatisoidumpi työskentelytapa sekä paperinkulutuksen väheneminen. Miten asiakassuhteisiin sitten vaikuttaa se, kun ne hetket, jolloin kirjanpitäjä ja asiakas aiemmin tapasivat, katoavat.
Tämä työ tehtiin yhteistyössä Vaasassa sijaitsevan pienemmän tilitoimiston kanssa, joka ei kuulu mihinkään suuren ketjuihin. Tämän vuoksi toimisto käyttää asiakassuhdetta kilpailukeinona. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten sekä kirjanpitäjä että asiakas suhtautuvat digitalisaatioon ja miten he katsovat asiakassuhteen muuttuneen. Lisäksi tutkittiin, kuinka tärkeä asiakassuhde todella on molemmille osapuolille.
Empiirinen tutkimus tehtiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimusmenetelmän muodossa. Laadullinen osuus koostui haastattelusta, jotta voitaisiin paremmin ymmärtää, miten digitalisaatio on vaikuttanut kirjanpitoprosessiin. Haastatteluun osallistui kolme vastaajaa, jotka kaikki ovat työskennelleet kirjanpidossa pitkään.
Tutkimuksen määrällinen osuus koostui asiakaskyselystä, joka lähetettiin toimeksiantajan asiakkaille, jotka olivat ottaneet käyttöön sähköisen pilvipohjaisen kirjanpito-ohjelman. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että molemmat osapuolet pitävät asiakassuhdetta erittäin tärkeänä osana kirjanpitoprosessia. Haastattelussa kävi ilmi, että kaikki vastaajat katsoivat, että asiakassuhde on ehdottomasti muuttunut digitalisaation myötä siten, että asiakasta harvemmin tavataan, mikä koettiin negatiivisena. Kuitenkin asiakaskysely osoitti, että suurin osaa asiakkaista katsoi asiakassuhteen pysyneen ennallaan ja jopa parantuneen ennemmin kuin heikentyneen.
Tämä työ tehtiin yhteistyössä Vaasassa sijaitsevan pienemmän tilitoimiston kanssa, joka ei kuulu mihinkään suuren ketjuihin. Tämän vuoksi toimisto käyttää asiakassuhdetta kilpailukeinona. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten sekä kirjanpitäjä että asiakas suhtautuvat digitalisaatioon ja miten he katsovat asiakassuhteen muuttuneen. Lisäksi tutkittiin, kuinka tärkeä asiakassuhde todella on molemmille osapuolille.
Empiirinen tutkimus tehtiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimusmenetelmän muodossa. Laadullinen osuus koostui haastattelusta, jotta voitaisiin paremmin ymmärtää, miten digitalisaatio on vaikuttanut kirjanpitoprosessiin. Haastatteluun osallistui kolme vastaajaa, jotka kaikki ovat työskennelleet kirjanpidossa pitkään.
Tutkimuksen määrällinen osuus koostui asiakaskyselystä, joka lähetettiin toimeksiantajan asiakkaille, jotka olivat ottaneet käyttöön sähköisen pilvipohjaisen kirjanpito-ohjelman. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että molemmat osapuolet pitävät asiakassuhdetta erittäin tärkeänä osana kirjanpitoprosessia. Haastattelussa kävi ilmi, että kaikki vastaajat katsoivat, että asiakassuhde on ehdottomasti muuttunut digitalisaation myötä siten, että asiakasta harvemmin tavataan, mikä koettiin negatiivisena. Kuitenkin asiakaskysely osoitti, että suurin osaa asiakkaista katsoi asiakassuhteen pysyneen ennallaan ja jopa parantuneen ennemmin kuin heikentyneen.