Sprinttityöskentelyn hyödyntäminen uuden oppimisessa. Kyselytutkimus Kelan moniammatilliselle ryhmälle.
Relander, Tiina (2024)
Relander, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420660
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, missä tilanteissa sprinttimäistä työskentelytapaa voidaan hyödyntää Kelan etuustyössä uuden oppimisessa ja lisäsikö sprinttityöskentely asiakasymmärrystä ja asiakaslähtöisempää työskentelyä Kelan moniammatillisessa ryhmässä. Tarkoituksena oli selvittää, voidaanko sprinttityöskentelyä hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja tuoko tämä työskentelymalli lisäarvoa määriteltyyn aiheeseen nopealla ja tiiviillä aikataululla.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus, mutta siinä käytettiin myös määrällistä tutkimustapaa suljettujen kysymysten osalta. Kysely toteutettiin sähköisenä Questback kyselynä joulukuussa 2023 ja siihen vastattiin anonyymisti. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysimenetelmällä ja kyllä-ei vastauksista laskettiin prosentuaalinen jakauma. Kysely toteutettiin Kelan moniammatillisen ryhmän jäsenille (n=8).
Kyselytutkimuksen tuloksissa saatiin selville, että sprinttimäistä työskentelytapaa voidaan hyödyntää uuden oppimisessa, itsensä kehittämisessä, yhteistyön lisäämisessä, työn reflektoinnissa ja työn muutoksiin liittyvissä tilanteissa. Vastaajat kokivat, että lähipäivien työskentely ja parityöskentelyn kautta toteutuneet keskustelut lisäsivät ja avasivat asiakasymmärrystä ja edistivät asiakaslähtöisempää työskentelyä. Parityöskentelystä sai myös käytännön vinkkejä asiakastyöhön. Moniammatillinen ryhmä oli sopiva kohderyhmä, koska he olivat innovatiivisia ja kokeilunhaluisia ja ryhmässä oli aiemminkin kokeiltu erilaisia kehittämistoimia. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että sprinttimäistä työskentelyä voidaan toteuttaa Kelan etuustyössä kevennettynä sprinttityöskentelyn mallina.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää Kelan etuustyössä uuden oppimisessa, työtapojen kehittämisessä sekä oman työn reflektoimisessa sprinttityöskentely menetelmällä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus, mutta siinä käytettiin myös määrällistä tutkimustapaa suljettujen kysymysten osalta. Kysely toteutettiin sähköisenä Questback kyselynä joulukuussa 2023 ja siihen vastattiin anonyymisti. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysimenetelmällä ja kyllä-ei vastauksista laskettiin prosentuaalinen jakauma. Kysely toteutettiin Kelan moniammatillisen ryhmän jäsenille (n=8).
Kyselytutkimuksen tuloksissa saatiin selville, että sprinttimäistä työskentelytapaa voidaan hyödyntää uuden oppimisessa, itsensä kehittämisessä, yhteistyön lisäämisessä, työn reflektoinnissa ja työn muutoksiin liittyvissä tilanteissa. Vastaajat kokivat, että lähipäivien työskentely ja parityöskentelyn kautta toteutuneet keskustelut lisäsivät ja avasivat asiakasymmärrystä ja edistivät asiakaslähtöisempää työskentelyä. Parityöskentelystä sai myös käytännön vinkkejä asiakastyöhön. Moniammatillinen ryhmä oli sopiva kohderyhmä, koska he olivat innovatiivisia ja kokeilunhaluisia ja ryhmässä oli aiemminkin kokeiltu erilaisia kehittämistoimia. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että sprinttimäistä työskentelyä voidaan toteuttaa Kelan etuustyössä kevennettynä sprinttityöskentelyn mallina.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää Kelan etuustyössä uuden oppimisessa, työtapojen kehittämisessä sekä oman työn reflektoimisessa sprinttityöskentely menetelmällä.