Asiakastyytyväisyys kotihoidossa asiakkaiden kuvaamana
Heshima, Faustin (2024)
Heshima, Faustin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420655
Tiivistelmä
Kotihoidon asiakastyytyväisyyttä tutkittiin kotihoidon asiakkaiden kuvaamana. Opinnäytetyön taustalla oli pyrkimys ymmärtää entistä paremmin, mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaiden tyytyväisyyden kokemukseen kotihoitopalveluissa. Tehtävä oli selvittää, millaisia odotuksia ja kokemuksia asiakkailla on kotihoitoon liittyen. Tavoitteena oli tuottaa tutkittua tietoa kotihoidon palveluiden kehittämiseksi. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla kotihoidon asiakkailta. Läheisten näkökulmaa ei alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen tarkasteltu. Aineiston analyysi eteni vaiheittain: datan huolellinen tarkastelu, järjestäminen ja taulukointi. Sen jälkeen esitettiin merkittävimmät löydökset, joita tarkasteltiin suhteessa aiempaan tietoon. Tulokset osoittivat, että asiakastyytyväisyys kotihoidossa muodostuu monista eri tekijöistä. Erityisesti henkilökohtainen kohtaaminen, hoidon ja hoivan laatu sekä henkilökunnan osaaminen nousivat esiin tärkeinä asiakastyytyväisyyttä edistävinä tekijöinä. Lisäksi läheisten mahdollisuus osallistua hoitoprosessiin koettiin merkittäväksi. Johtopäätöksenä todettiin, että kotihoidon palveluiden kehittämisessä tulee keskittyä erityisesti asiakkaan yksilöllisten tarpeiden huomioimiseen ja henkilökunnan osaamisen jatkuvaan kehittämiseen. Tuloksien pohjalta suositellaan myös läheisten aktiivisempaa osallistumista hoitoprosessiin, mikä lisää asiakastyytyväisyyttä ja parantaa palveluiden laatua.