B-kameraoperaattori lyhytelokuvassa : case-esimerkki Sijainen-lyhytelokuva
Lotvonen, Tomi (2024)
Lotvonen, Tomi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320421
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia b-kameraoperaattorin työnkuvaa lyhytelokuvassa. Tarkoituksena oli tuottaa aiheesta lisää tietoa, sillä b-kameraoperaattorin työnkuvaa on käsitelty vähäisesti kirjalähteissä. Opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aiheen käsittely perustui havaintoihini toukokuussa 2023 kuvattuun TAMKin Media-alan tutkinto-ohjelman opinnäyteprojekti Sijaiseen. Sijaisen ohjasi Simo Ritari ja pääkuvaajana toimi Riku Seppälä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin ensin b-kameraoperaattorin ja b-kameran käsitteitä. Ammattikentällä b-kameraoperaattoreina toimineita Pauli Hokkasta ja Linus Otsamoa haastateltiin. Sijaisen kuvauksista käytiin läpi ennakkosuunnittelu ja itse kuvaukset. B-kameran kuvaamat kuvat jaettiin neljään eri ryhmään. Havainnollistavien esimerkkikuvien avulla lukijalle näytettiin, mitä sekä a- että b-kamera kuvasivat samaan aikaan. Kuvauksissa eteen tulleita ongelmia käytiin läpi niin kaluston kuin itse kuvaamisen kannalta. Sijaisen leikkaaja Samuli Pöntinen sekä pääkuvaaja Riku Seppälä kertoivat mietteitään b-kameraoperaattorin työskentelystä.
Kuvauksissa huomattiin mikä merkitys hyvällä ennakkosuunnitelulla on kuvausten onnistumiseen. B-kameraoperaattorin tulee olla kuvaustilanteessa aina valppaana, ja kuvaustyyli tulee sopeuttaa sen elokuvan tyyliin, mitä ollaan kuvaamassa. Zoom-objektiivit voisivat olla kiinteäpolttovälisiä objektiiveja kätevämmät b-kamerassa. Opinnäytetyössä on käytetty vähäisesti lähteitä, mutta niitä on arvioitu lähdekriittisesti. Haastattelut on tehty eettisesti kestävällä tavalla. B-kameraoperaattorin työnkuvan tutkimista voisi jatkaa haastattelemalla lisää media-alan ammattilaisia. Kiinnostavaa olisi myös tietää monessako suomalaisessa draamatuotannossa b-kamera on mukana, ja onko sen käyttö yleistynyt vuosien varrella.
Opinnäytetyössä käsiteltiin ensin b-kameraoperaattorin ja b-kameran käsitteitä. Ammattikentällä b-kameraoperaattoreina toimineita Pauli Hokkasta ja Linus Otsamoa haastateltiin. Sijaisen kuvauksista käytiin läpi ennakkosuunnittelu ja itse kuvaukset. B-kameran kuvaamat kuvat jaettiin neljään eri ryhmään. Havainnollistavien esimerkkikuvien avulla lukijalle näytettiin, mitä sekä a- että b-kamera kuvasivat samaan aikaan. Kuvauksissa eteen tulleita ongelmia käytiin läpi niin kaluston kuin itse kuvaamisen kannalta. Sijaisen leikkaaja Samuli Pöntinen sekä pääkuvaaja Riku Seppälä kertoivat mietteitään b-kameraoperaattorin työskentelystä.
Kuvauksissa huomattiin mikä merkitys hyvällä ennakkosuunnitelulla on kuvausten onnistumiseen. B-kameraoperaattorin tulee olla kuvaustilanteessa aina valppaana, ja kuvaustyyli tulee sopeuttaa sen elokuvan tyyliin, mitä ollaan kuvaamassa. Zoom-objektiivit voisivat olla kiinteäpolttovälisiä objektiiveja kätevämmät b-kamerassa. Opinnäytetyössä on käytetty vähäisesti lähteitä, mutta niitä on arvioitu lähdekriittisesti. Haastattelut on tehty eettisesti kestävällä tavalla. B-kameraoperaattorin työnkuvan tutkimista voisi jatkaa haastattelemalla lisää media-alan ammattilaisia. Kiinnostavaa olisi myös tietää monessako suomalaisessa draamatuotannossa b-kamera on mukana, ja onko sen käyttö yleistynyt vuosien varrella.