Tulevaisuuden johtaminen ja lähiesihenkilötyö matkailu- ja ravintola-alalla tulevaisuuden työntekijöiden näkökulmasta
Salonen, Neea (2024)
Salonen, Neea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320452
Tiivistelmä
Muuttuva työelämä edellyttää muutoksia sekä mukautumista johtamiseen ja johtajuuteen. Matkailu- ja ravintola-alan johtamiseen ja johtajuuteen liittyy useita haasteita. Tutkimuksellista tietoa siitä, miten tulevaisuuden työntekijät näkevät tulevaisuuden johtamisen, ja miten sen haasteisiin voidaan vaikuttaa, on vähän. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tulevaisuuden työntekijöiden ja lähiesihenkilöiden ajatuksia siitä, kuinka luoda parempi tulevaisuus matkailu- ja ravintola-alan johtamiselle ja johtajuudelle. Työn tarkoitus oli löytää kehitysehdotuksia parempaan johtamiseen tulevaisuuden johtajia varten.
Tulevaisuuden työntekijöiden ja lähiesihenkilöiden näkökulmaa aiheeseen selvitettiin työpajamenetelmän avulla. Työpaja järjestettiin Tampereen ammattikorkeakoulun tiloissa ensimmäisen vuoden restonomiopiskelijoille. Osallistuminen oli täysin vapaaehtoista, ja työpajaan osallistui yhteensä 29 opiskelijaa. Opiskelijat jakautuivat seitsemään pienryhmään. Jokainen ryhmä tuotti oman tuotoksensa annettujen ohjeiden mukaan. Työpajasta saatujen tulosten analysointiin käytettiin sisällönanalyysi -menetelmää.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa toteutetun työpajan tuloksista selvisi, että työpajaan osallistuneiden tulevaisuuden työntekijöiden ja lähiesihenkilöiden ajatukset tulevaisuuden johtamisesta olivat hyvin samankaltaisia keskenään. Esiin nousi useita samoja tai yhtäläisiä ominaisuuksia ryhmien kesken, mutta myös eroja siitä, mitkä ominaisuudet koettiin tärkeiksi, löytyi. Keskeisimpinä tuloksina löytyi kolme tärkeintä onnistuneen tulevaisuuden johtajan ominaisuutta, jotka olivat vastauksien perusteella lähiesihenkilön empatiataidot, tavoitettavuus ja läsnäolo, sekä oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo. Nämä asiat nousivat vastauksista esiin eniten. Muihin tärkeisiin ominaisuuksiin kuului esimerkiksi kannustaminen, esimerkillisyys, palautteen antaminen sekä mukautumis- ja muutoskykyisyys. Saadut tulokset kertovat suoraan, millaista johtamista tulevaisuuden työntekijät odottavat lähiesihenkilöiltään tulevaisuuden työelämässä, ja toimivat siten kehitysehdotuksina tulevaisuuden johtamiselle.
Tulevaisuuden työntekijöiden ja lähiesihenkilöiden näkökulmaa aiheeseen selvitettiin työpajamenetelmän avulla. Työpaja järjestettiin Tampereen ammattikorkeakoulun tiloissa ensimmäisen vuoden restonomiopiskelijoille. Osallistuminen oli täysin vapaaehtoista, ja työpajaan osallistui yhteensä 29 opiskelijaa. Opiskelijat jakautuivat seitsemään pienryhmään. Jokainen ryhmä tuotti oman tuotoksensa annettujen ohjeiden mukaan. Työpajasta saatujen tulosten analysointiin käytettiin sisällönanalyysi -menetelmää.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa toteutetun työpajan tuloksista selvisi, että työpajaan osallistuneiden tulevaisuuden työntekijöiden ja lähiesihenkilöiden ajatukset tulevaisuuden johtamisesta olivat hyvin samankaltaisia keskenään. Esiin nousi useita samoja tai yhtäläisiä ominaisuuksia ryhmien kesken, mutta myös eroja siitä, mitkä ominaisuudet koettiin tärkeiksi, löytyi. Keskeisimpinä tuloksina löytyi kolme tärkeintä onnistuneen tulevaisuuden johtajan ominaisuutta, jotka olivat vastauksien perusteella lähiesihenkilön empatiataidot, tavoitettavuus ja läsnäolo, sekä oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo. Nämä asiat nousivat vastauksista esiin eniten. Muihin tärkeisiin ominaisuuksiin kuului esimerkiksi kannustaminen, esimerkillisyys, palautteen antaminen sekä mukautumis- ja muutoskykyisyys. Saadut tulokset kertovat suoraan, millaista johtamista tulevaisuuden työntekijät odottavat lähiesihenkilöiltään tulevaisuuden työelämässä, ja toimivat siten kehitysehdotuksina tulevaisuuden johtamiselle.