Tiimimallin kehittäminen perusterveydenhuollon avovastaanotolle
Kuusijoensuu, Teija (2024)
Kuusijoensuu, Teija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420638
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus, väestörakenteen muutos ja työvoiman saatavuus luovat haasteita terveyspalveluiden järjestämiselle Suomessa. Uusien toimintamallien kehittäminen on välttämätöntä, jotta asiakkaiden palvelutarpeeseen pystytään vastaamaan.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata laadukasta tiimityötä perusterveydenhuollon avovastaanotolla ja tunnistaa sitä edistävät ja heikentävät tekijät. Tavoitteena oli luoda laadukas tiimityömalli, joka parantaa palvelujen saatavuutta ja varmistaa, että asiakas saa oikean hoidon oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.
Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä Parkanon terveyskeskuksen vastaanottopalvelut tuottavan Kolmostien Terveys Oy:n kanssa. Kehittämisprosessia kuvattiin PDCA-syklin avulla. Menetelminä käytettiin virtuaalista benchmarkingia ja teemahaastattelua, joiden tulokset analysoitiin SWOT-analyysin ja induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Kehittämistyön tulosten perusteella tiimityö auttaa vastaamaan asiakkaiden palvelutarpeisiin mahdollistamalla jouhevan ja asiakaslähtöisen hoidon. Tehokas tiimityö vaatii riittäviä resursseja, selkeää työnjakoa, sujuvaa yhteistyötä ja keskinäistä arvostusta eri ammattiryhmien välillä. Selkeä tiedonkulku ja avoin kommunikaatio ovat avainasemassa potilasturvallisuuden ja asiakastyytyväisyyden takaamiseksi. Lisäksi tiimin jäsenten vastuun jakaminen ja kollegiaalinen tuki edistävät hyvää tiimityötä ja sitä, että asiakkaat saavat oikea-aikaista hoitoa ilman ristiriitoja tai viivästyksiä.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata laadukasta tiimityötä perusterveydenhuollon avovastaanotolla ja tunnistaa sitä edistävät ja heikentävät tekijät. Tavoitteena oli luoda laadukas tiimityömalli, joka parantaa palvelujen saatavuutta ja varmistaa, että asiakas saa oikean hoidon oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.
Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä Parkanon terveyskeskuksen vastaanottopalvelut tuottavan Kolmostien Terveys Oy:n kanssa. Kehittämisprosessia kuvattiin PDCA-syklin avulla. Menetelminä käytettiin virtuaalista benchmarkingia ja teemahaastattelua, joiden tulokset analysoitiin SWOT-analyysin ja induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Kehittämistyön tulosten perusteella tiimityö auttaa vastaamaan asiakkaiden palvelutarpeisiin mahdollistamalla jouhevan ja asiakaslähtöisen hoidon. Tehokas tiimityö vaatii riittäviä resursseja, selkeää työnjakoa, sujuvaa yhteistyötä ja keskinäistä arvostusta eri ammattiryhmien välillä. Selkeä tiedonkulku ja avoin kommunikaatio ovat avainasemassa potilasturvallisuuden ja asiakastyytyväisyyden takaamiseksi. Lisäksi tiimin jäsenten vastuun jakaminen ja kollegiaalinen tuki edistävät hyvää tiimityötä ja sitä, että asiakkaat saavat oikea-aikaista hoitoa ilman ristiriitoja tai viivästyksiä.