Viheralan startup-yrityksen kasvattaminen : artikkelisarja Viherympäristö-lehdessä
Ihamuotila, Tuula (2024)
Ihamuotila, Tuula
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320325
Tiivistelmä
Viheralalla toimivat pienet ja keskisuuret yritykset keskittyvät usein joko viherrakentamiseen, maisemasuunnitteluun tai kunnossapitoon tai tarjoavat asiakkailleen näitä kaikkia tai näiden yhdistelmiä.
Yritysten koot vaihtelevat yhden hengen suunnittelu- ja kunnossapitoyrityksistä satoja ihmisiä työllistäviin ja jopa useiden miljoonien eurojen arvoisia julkisia puistokohteita ja infraprojekteja toteuttaviin yrityskaupoin kasvaneisiin suuryrityksiin. Yritystoiminnan kasvun on mahdollistanut muun muassa kaupunkien ja kuntien lisääntynyt urakoittaminen, mutta myös yksityisten ihmisten halu panostaa pihoihin.
Tämän artikkeliopinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoa viheralan yrittäjyydestä yrittäjän oman kokemuksen kautta. Työn raporttiosuudessa taustoitetaan viheralaa ja yritysten kasvuvaiheita. Viherala linkittyy tiukasti muihin rakentamisen toimialoihin ja jää tilastoissa helposti näkymättömiin, koska viheralaa ei luokitella omana toimialana. Viheralan lukujen esiin saaminen on työn takana. Myös viheryritysten tarjoamat palvelut ovat moninaiset.
Yhden hengen startup-yritys joutuu pian toimintansa käynnistyttyä tekemään yrityksen kasvuun liittyviä päätöksiä. Tuotantoa pitää saada kasvatettua vastaamaan kysyntää. Se ei useinkaan onnistu pelkästään yrittäjän omaa työpanosta kasvattamalla. Yrityksen jatkaessa kasvuaan yrittäjän rooli muuttuu ja yrityksessä tarvitaan eri kasvuvaiheissa erilaista johtamista.
Artikkelisarja viheralan yrityksen kasvattamisesta julkaistaan Viherympäristöliiton kustantamassa Viherympäristö-lehdessä elo–joulukuussa 2024. Artikkeleissa käsitellään yrittäjähaastatteluiden avulla viheralan yrittäjyyttä ja yrityksen kasvua startupista eteenpäin. Tutkimusaineistona on neljä eri tavoin kasvanutta viheralan pk-yritystä.
Vaikka opinnäytetyössä puhutaan viheralan startupeista ja teemana on kasvu, sillä ei tässä tarkoiteta ainoastaan liikevaihtoon ja henkilökuntamäärään liittyvää kasvua. Kasvua on kaikenlainen kehittäminen, esimerkiksi uusien palveluiden innovointi tai vaikkapa markkinoinnin terävöittäminen. Myös yrittäjän osaamisen ja henkisen pääoman lisääntyminen yrittäjävuosien aikana on kasvua.
Artikkelit herättävät toivottavasti ajatuksia alan yrittäjyyttä suunnittelevissa, alaa opiskelevissa tai yrityksensä kehittämisestä kiinnostuneissa lukijoissa. Artikkelit ovat opinnäytetyön liitteinä. Companies operating in the green sector often focus on either green construction, landscape design, or maintenance, or offer their customers combinations of these services. The sizes of the companies vary from one-person design and maintenance companies to large corporations employing hundreds of people, even handling public park projects worth several million euros. The growth of business has been made possible by increased contracting by cities and municipalities, but also by the desire of private individuals to invest in gardens.
The aim of this article thesis is to increase knowledge about entrepreneurship in the green sector through the entrepreneur's own experience. The report section of the thesis provides background information on the green sector and the growth phases of companies within it. The green sector is closely linked to other construction sectors and often remains invisible in statistics because it is not classified as a separate industry. Extracting data on the green sector requires effort. Additionally, the services offered by green companies are diverse.
A one-person startup company soon faces decisions related to its growth. Production needs to be increased to meet demand, which often cannot be achieved solely by increasing the entrepreneur's own workload. As the company continues to grow, the role of the entrepreneur evolves, and different types of leadership is required at various growth stages.
An article series on growing a green sector company will be published in Viherympäristö magazine, published by the Finnish Association of Landscape Industries, from August to December 2024. Through entrepreneur interviews, the articles will explore entrepreneurship in the green sector and the growth of companies from startups onwards. The research material consists of four small green sector companies that have grown with different strategies.
Although the thesis discusses green sector startups and focuses on growth, growth is not limited to revenue and workforce expansion. Growth encompasses all kinds of development, such as innovating new services or sharpening marketing strategies. Additionally, the entrepreneur's skills and intellectual capital increasing over the years of entrepreneurship also constitute growth. The articles will hopefully stimulate thoughts among readers who are considering entrepreneurship in the sector, studying the field, or interested in developing their businesses. The articles are included as appendices to the thesis.
Yritysten koot vaihtelevat yhden hengen suunnittelu- ja kunnossapitoyrityksistä satoja ihmisiä työllistäviin ja jopa useiden miljoonien eurojen arvoisia julkisia puistokohteita ja infraprojekteja toteuttaviin yrityskaupoin kasvaneisiin suuryrityksiin. Yritystoiminnan kasvun on mahdollistanut muun muassa kaupunkien ja kuntien lisääntynyt urakoittaminen, mutta myös yksityisten ihmisten halu panostaa pihoihin.
Tämän artikkeliopinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoa viheralan yrittäjyydestä yrittäjän oman kokemuksen kautta. Työn raporttiosuudessa taustoitetaan viheralaa ja yritysten kasvuvaiheita. Viherala linkittyy tiukasti muihin rakentamisen toimialoihin ja jää tilastoissa helposti näkymättömiin, koska viheralaa ei luokitella omana toimialana. Viheralan lukujen esiin saaminen on työn takana. Myös viheryritysten tarjoamat palvelut ovat moninaiset.
Yhden hengen startup-yritys joutuu pian toimintansa käynnistyttyä tekemään yrityksen kasvuun liittyviä päätöksiä. Tuotantoa pitää saada kasvatettua vastaamaan kysyntää. Se ei useinkaan onnistu pelkästään yrittäjän omaa työpanosta kasvattamalla. Yrityksen jatkaessa kasvuaan yrittäjän rooli muuttuu ja yrityksessä tarvitaan eri kasvuvaiheissa erilaista johtamista.
Artikkelisarja viheralan yrityksen kasvattamisesta julkaistaan Viherympäristöliiton kustantamassa Viherympäristö-lehdessä elo–joulukuussa 2024. Artikkeleissa käsitellään yrittäjähaastatteluiden avulla viheralan yrittäjyyttä ja yrityksen kasvua startupista eteenpäin. Tutkimusaineistona on neljä eri tavoin kasvanutta viheralan pk-yritystä.
Vaikka opinnäytetyössä puhutaan viheralan startupeista ja teemana on kasvu, sillä ei tässä tarkoiteta ainoastaan liikevaihtoon ja henkilökuntamäärään liittyvää kasvua. Kasvua on kaikenlainen kehittäminen, esimerkiksi uusien palveluiden innovointi tai vaikkapa markkinoinnin terävöittäminen. Myös yrittäjän osaamisen ja henkisen pääoman lisääntyminen yrittäjävuosien aikana on kasvua.
Artikkelit herättävät toivottavasti ajatuksia alan yrittäjyyttä suunnittelevissa, alaa opiskelevissa tai yrityksensä kehittämisestä kiinnostuneissa lukijoissa. Artikkelit ovat opinnäytetyön liitteinä.
The aim of this article thesis is to increase knowledge about entrepreneurship in the green sector through the entrepreneur's own experience. The report section of the thesis provides background information on the green sector and the growth phases of companies within it. The green sector is closely linked to other construction sectors and often remains invisible in statistics because it is not classified as a separate industry. Extracting data on the green sector requires effort. Additionally, the services offered by green companies are diverse.
A one-person startup company soon faces decisions related to its growth. Production needs to be increased to meet demand, which often cannot be achieved solely by increasing the entrepreneur's own workload. As the company continues to grow, the role of the entrepreneur evolves, and different types of leadership is required at various growth stages.
An article series on growing a green sector company will be published in Viherympäristö magazine, published by the Finnish Association of Landscape Industries, from August to December 2024. Through entrepreneur interviews, the articles will explore entrepreneurship in the green sector and the growth of companies from startups onwards. The research material consists of four small green sector companies that have grown with different strategies.
Although the thesis discusses green sector startups and focuses on growth, growth is not limited to revenue and workforce expansion. Growth encompasses all kinds of development, such as innovating new services or sharpening marketing strategies. Additionally, the entrepreneur's skills and intellectual capital increasing over the years of entrepreneurship also constitute growth. The articles will hopefully stimulate thoughts among readers who are considering entrepreneurship in the sector, studying the field, or interested in developing their businesses. The articles are included as appendices to the thesis.