Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ympäristöystävällinen keittiö: analyysi keittiökalusteiden markkinoinnissa näkyvistä kestävän kehityksen teemoista

Toivakka, Sanna (2024)

 
Avaa tiedosto
Toivakka_Sanna.pdf (1.141Mt)
Lataukset: 


Toivakka, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420705
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy ympäristöystävällisiksi markkinoitujen keittiökalusteiden kriittiseen analyysiin ja pyrkii arvioimaan, kuinka kestävän kehityksen käsitteet näkyvät keittiökalusteiden markkinoinnissa. Tarkoituksena oli tutkia, miten kestävän kehityksen periaatteet näkyvät keittiökalusteiden markkinoinnissa ja analysoida väitteiden totuudenmukaisuutta. Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa kuluttajaa tekemään ympäristötietoisempia valintoja hankkiessaan keittiökalusteita.

Teoreettinen viitekehys muodostui keittiökalusteiden kehityksestä, kestävästä kehityksestä, kiertotaloudesta, vastuullisuudesta sekä kuluttajien ympäristötietoisuuden tilasta tänä päivänä. Keittiövalmistajien väittämien analysointiin käytettiin metodina sisällönanalyysia ja laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida, miten ympäristöystävällisyyttä on käytetty keittiöiden markkinoinnissa ja missä määrin nämä väitteet ovat linjassa todellisten ympäristövaikutusten kanssa. Tutkimuskohteiksi valittiin kaksi tunnettua kotimaista keittiövalmistajaa ja tuloksia analysoidaan näiden esimerkkitapausten kautta.

Tulokset osoittavat, että yritysten markkinointiviestinnässä on nähtävissä kestävän kehityksen arvoja ja yhtäläisyyksiä yritysten välillä löytyi. Johtopäätöksissä esitetään keinoja, jotka auttavat kuluttajaa arvioimaan keittiökalusteiden ympäristöystävällisyyttä ja vertailemaan tuotteita kriittisesti. Opinnäytetyö on toteutettu ensisijaisesti kuluttajan tietolähteeksi ja oppaaksi, mutta siitä on hyötyä kalustevalmistajille, jotka haluavat parantaa sekä tuotteidensa ympäristöystävällisyyttä että markkinoinnin läpinäkyvyyttä.
 
This thesis focuses on the critical analysis of environmentally marketed kitchen furniture and aims to evaluate how the concepts of sustainable development are reflected in the marketing of kitchen furniture. The purpose was to investigate how the principles of sustainable development and green values are visible in the marketing of kitchen furniture and to analyse the accuracy of the claims. The objective of the thesis is to help consumers make more environmentally conscious choices when acquiring kitchen furniture.

The theoretical framework consisted of the development of kitchen furniture, sustainable development, circular economy, responsibility, and the current state of consumer environmental awareness. Content analysis was used as a method to analyse the claims of kitchen manufacturers, and the purpose of qualitative research was to assess how environmental friendliness has been used in kitchen marketing and to what extent these claims align with actual environmental impacts. Two well-known domestic kitchen manufacturers were chosen as the subjects of the study, and the results are analysed through these exemplary cases.

The results indicate that there are values of sustainable development in companies’ marketing communications, and similarities were found. The conclusions present ways to help consumers evaluate the ecologically of kitchen furniture and compare products critically. Although the thesis was primarily implemented as a source of information and guidance for consumers, it may also be beneficial for furniture manufacturers who aim to improve both the environmental sustainability of their products and the transparency of their marketing.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste