Betonointiprosessin kehittäminen siltavalukohteissa
Lakso, Joni (2024)
Lakso, Joni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420708
Tiivistelmä
Uusi Infrabetonien Valmistusohje sekä InfraRYL ohjaavat infrakohteilla suurelta osin betonin valmistusta ja betonointia. Näiden lisäksi sillan suunnittelussa ja betonoinnissa käytetään niin Suomen Betoniyhdistyksen (By) kuin Suomen Rakennusinsinöörien Liiton (RIL) yleisesti hyväksi rakennustavaksi muodostuneita ohjeistuksia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kevyen tärypalkin tiivistystehoa sekä tuottaa ohjeita betonityöjohtajan tueksi betonisen kansirakenteen betonointiin siltavalukohteella. Kyseinen ohjeistus on tarkoitettu Destia Oy:n käyttöön ja siten se on työn liitteenä määritelty salaiseksi.
Tämän opinnäytetyön alussa tutustutaan betoniin yleisesti ja viimeisimmän Väyläviraston ohjeen mukaiseen infrabetoniin. Betonin lisäksi tutustutaan sillan kannen betonointiin ja betonin tiivistämisen tärkeyteen. Työn kokeellisen tutkimuksen osiossa tutkitaan kevyen tärypalkin tiivistystehoa tilanteessa, jossa työmaalla tehtävässä sillan kannen valamisen yhteydessä on tapahtunut valukatko pintaverkon tasossa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että riittämättömän tärytyksen takia pinnan lujuus verrattuna kontrollikappaleeseen oli 8 prosenttia heikompi. Sisäkerroksissa saavutettiin myös 13 prosentin heikennys puristuslujuuteen, kun jo sitoutumaan alkanutta valukerrosta jälkitärytettiin. Tämän vuoksi tärytyksen vaikutuksia tulisi tutkia enemmän sellaisten rakenteiden osalta, missä jälkitärytys saatetaan ulottaa useampaan valukerrokseen, jossa sitoutuminen on jo käynnissä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kevyen tärypalkin tiivistystehoa sekä tuottaa ohjeita betonityöjohtajan tueksi betonisen kansirakenteen betonointiin siltavalukohteella. Kyseinen ohjeistus on tarkoitettu Destia Oy:n käyttöön ja siten se on työn liitteenä määritelty salaiseksi.
Tämän opinnäytetyön alussa tutustutaan betoniin yleisesti ja viimeisimmän Väyläviraston ohjeen mukaiseen infrabetoniin. Betonin lisäksi tutustutaan sillan kannen betonointiin ja betonin tiivistämisen tärkeyteen. Työn kokeellisen tutkimuksen osiossa tutkitaan kevyen tärypalkin tiivistystehoa tilanteessa, jossa työmaalla tehtävässä sillan kannen valamisen yhteydessä on tapahtunut valukatko pintaverkon tasossa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että riittämättömän tärytyksen takia pinnan lujuus verrattuna kontrollikappaleeseen oli 8 prosenttia heikompi. Sisäkerroksissa saavutettiin myös 13 prosentin heikennys puristuslujuuteen, kun jo sitoutumaan alkanutta valukerrosta jälkitärytettiin. Tämän vuoksi tärytyksen vaikutuksia tulisi tutkia enemmän sellaisten rakenteiden osalta, missä jälkitärytys saatetaan ulottaa useampaan valukerrokseen, jossa sitoutuminen on jo käynnissä.