Työhyvinvointi elintarvikealalla
Järvisalo, Sami (2024)
Järvisalo, Sami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320408
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia työhyvinvointia elintarvikealalla. Työssä selvitettiin kuinka työhyvinvointi koetaan elintarvikealan työpaikoilla. Selvitettäviä asioita ovat esimerkiksi mitkä asiat koetaan työntekijöiden näkökulmasta hyväksi ja mitkä huonoksi. Tavoitteena oli tulosten perusteella luoda työntekijän hyvinvointia tukevia päätöksiä työpaikoilla, parantaa työntekijän jaksamista ja vähentää riskiä uupumiselle.
Työ on kvantitatiivinen tutkimus, jossa työntekijöiden mielipiteitä on selvitetty kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake on luotu Webropol-ohjelmistoa käyttäen, ja lähetettiin elintarvikealan työntekijöille. Työntekijät ovat voineet vastata kysymyksiin koskien omaa hyvinvointiaan sekä mikä siihen vaikuttaa työpaikoilla. Vastaajat ovat voineet myös kirjoittaa vapaamuotoisia sanallisia vastauksia, missä he ovat voineet tarkemmin kertoa omista ajatuksistaan.
Kyselystä saaduista vastauksista on tehty Excel-ohjelmistolla kuvioita, mitkä ovat luettavissa työn tulokset osiossa. Vastaajina olivat työntekijät muun muassa liha-, meijeri-, vilja- sekä juomateollisuudesta. Vastausten perusteella tehtiin SWOT-taulukko, jossa on paremmin tuotu esille kyselyn perusteella löytyneitä hyviä sekä huonoja puolia sekä mahdollisuuksia ja uhkia. Lopuksi työn tekijän pohdintoja työn tuloksista ja parannusehdotuksia työpaikoille.
Tulosten perusteella työhyvinvointi, fyysinen sekä psyykkinen hyvinvointi nähdään hyvänä. Ongelmia taas tuottaa työpaikoilla asiaton kohtelu, ja pahimmillaan suoranainen kiusaaminen. Vastaajat myös toivoivat enemmän aikaa esihenkilön kanssa sekä enemmän koulutuksia ja kehityskeskusteluita.
Työllä ei ole tilaajaa, mutta se toimii yleispätevänä selvityksenä sekä työntekijälle itselleen sekä työnantajille, ja heille, jotka haluavat kehittää omaa työhyvinvointiaan sekä lukea elintarvikealalla työskennelleiden vastauksia omaa työhyvinvointiaan koskien. Parhaimmillaan työn tarkoitus on tarjota keinoja parantaa sekä omaa että työpaikan työhyvinvointia, ja näin osaltaan varmistaa elintarvikealan kannattavuus ja houkuttelevuus työpaikkana myös tulevaisuudessa.
Työ on kvantitatiivinen tutkimus, jossa työntekijöiden mielipiteitä on selvitetty kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake on luotu Webropol-ohjelmistoa käyttäen, ja lähetettiin elintarvikealan työntekijöille. Työntekijät ovat voineet vastata kysymyksiin koskien omaa hyvinvointiaan sekä mikä siihen vaikuttaa työpaikoilla. Vastaajat ovat voineet myös kirjoittaa vapaamuotoisia sanallisia vastauksia, missä he ovat voineet tarkemmin kertoa omista ajatuksistaan.
Kyselystä saaduista vastauksista on tehty Excel-ohjelmistolla kuvioita, mitkä ovat luettavissa työn tulokset osiossa. Vastaajina olivat työntekijät muun muassa liha-, meijeri-, vilja- sekä juomateollisuudesta. Vastausten perusteella tehtiin SWOT-taulukko, jossa on paremmin tuotu esille kyselyn perusteella löytyneitä hyviä sekä huonoja puolia sekä mahdollisuuksia ja uhkia. Lopuksi työn tekijän pohdintoja työn tuloksista ja parannusehdotuksia työpaikoille.
Tulosten perusteella työhyvinvointi, fyysinen sekä psyykkinen hyvinvointi nähdään hyvänä. Ongelmia taas tuottaa työpaikoilla asiaton kohtelu, ja pahimmillaan suoranainen kiusaaminen. Vastaajat myös toivoivat enemmän aikaa esihenkilön kanssa sekä enemmän koulutuksia ja kehityskeskusteluita.
Työllä ei ole tilaajaa, mutta se toimii yleispätevänä selvityksenä sekä työntekijälle itselleen sekä työnantajille, ja heille, jotka haluavat kehittää omaa työhyvinvointiaan sekä lukea elintarvikealalla työskennelleiden vastauksia omaa työhyvinvointiaan koskien. Parhaimmillaan työn tarkoitus on tarjota keinoja parantaa sekä omaa että työpaikan työhyvinvointia, ja näin osaltaan varmistaa elintarvikealan kannattavuus ja houkuttelevuus työpaikkana myös tulevaisuudessa.