Effects of postural stability and soundscape in simulator sickness
Heikkilä, Viljami (2024)
Heikkilä, Viljami
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420727
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin asennon vakauden ja immersiivisen 3Däänimaiseman vaikutuksia virtuaalipahoinvointiin (VRS) hyödyntäen kehitystyönä rakennettua virtuaalitodellisuus tuoliohjainta virtuaaliympäristössä (VE), jossa osallistujat kokivat virtuaalisen automatkan. Tämä kvantitatiivinen opinnäytetyö keskittyi kahteen tutkimuskysymykseen: vaikuttavatko asennon vakaus ja immersiivinen 3D-äänimaisema virtuaalipahoinvointiin. Kolme ryhmää testattiin seuraavasti: kontrolliryhmä ilman äänimaisemaa tai asennon vakauttamista, toinen ryhmistä immersiivisen äänimaiseman kanssa ja kolmas ryhmä äänimaiseman sekä asennon vakauttamisen kanssa. Vaikka simulaatiopahoinvointikyselyn (SSQ) tuloksissa ei havaittu ryhmien kesken merkittäviä eroja, läsnäolokyselyn (PQ) tuloksista paljastui huomattavia eroja osallistujien havainnoissa liikkumismekanismin ja sen tuoman immersion välillä. Näiden havaintojen perusteella immersion ja virtuaalipahoinvoinnin välillä voi olla mahdollinen yhteys, mutta lisätutkimuksia tarvitaan. Kokonaisuudessaan opinnäytetyössä on uusia näkökulmia ja dataa käytettäväksi virtuaalipahoinvoinnin ja immersiivisten teknologioiden välisen korrelaation ymmärtämisessä. This thesis explored the effects of postural stability and immersive 3D-audio on virtual reality sickness (VRS) using a custom-built free-posture chair as an avatar movement controller in a virtual environment (VE), where participants experienced a virtual car ride. This quantitative study focused on postural stability and immersive 3D-audio and whether these affect virtual reality sickness. Three participant groups were tested: a control group with no immersive audio or posture stabilizing, second group with immersive audio only and the third group with both immersive audio and posture stabilizing. While no significant differences were found between groups in the simulator sickness questionnaire (SSQ) results, significant differences emerged from the presence questionnaire (PQ) regarding participants perceptions of the movement mechanism and the immersion it provided. These observations suggest a possible connection between immersion and virtual reality sickness, but further research is needed. Overall, this thesis includes new insights and data to use at studies on understanding the correlation between virtual reality sickness and immersive technologies.