Kohti vahvempaa brändiosaamista: Case ELive Music
Matikainen, Eevalotta (2024)
Matikainen, Eevalotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420728
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistutkimus, jonka toimeksiantajana on Kokkolassa sijaitseva musiikkialan yritys. Yritys tekee läheistä yhteistyötä alueella toimivan voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen kanssa rikastaakseen alueen kulttuuritarjonnan diversiteettiä tarjoamalla jazzmusiikkia valittavaksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kohdeyrityksen johdolle syvällinen ymmärrys menestyvän brändin johtamisesta. Työn teoreettinen viitekehys koostui brändistä ja siihen liittyvistä lähikäsitteistä kuten yhteisbrändäyksestä ja brändin rakentamisen prosessista. Kehittämistutkimuksessa selvitettiin eri näkökulmista, miten menestyvää brändiä voidaan rakentaa, miten sen nykytilaa voidaan tutkia, millaisilla kysymyksillä sidosryhmiltä saadaan luotettavaa tietoa mielikuvista ja voiko kohdeyritys saada aitoa synergiaetua brändiyhteistyöllä voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen kanssa.
Tutkimusstrategiaksi valittiin tutkimusongelman johdattelemana tapaustutkimus. Tutkimuksessa käytettiin ns. mixed methods research -lähestymistapaa (MMR), jossa laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmän yhdistämisellä luotiin parempaa ymmärrystä tutkimusongelmasta kuin mitä olisi saatu jommallakummalla tutkimusmenetelmällä yksinään. Aineistonkeruu toteutettiin yrityksen kohderyhmälle kohdistetulla kyselytutkimuksella sekä yrityksen henkilöstölle suunnatulla työpajatyöskentelyllä.
Tulosten perusteella kävi ilmi, että sidosryhmien keskuudessa mielikuvat yrityksen tuotteista ja palveluista ovat erittäin positiivisia. Brändin monisäikeinen visuaalinen ilme koetaan osiltaan sekavana, ja sitä on kehitettävä jatkossa. Tutkimus tukee kohdeyrityksen ja sen kanssa läheisesti yhteistyötä tekevän yhdistyksen yhteisbrändäyksen kannattavuutta.
Osana kehittämistutkimusta yritykselle kirjattiin uudet päivitetyt versiot visiosta, missiosta, arvoista, strategiasta ja sloganista sekä yrityksen käyttöön luotiin mielipidekyselypohja. Kohdeyrityksen johdon osaaminen brändijohtamisessa vahvistui oleellisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kohdeyrityksen johdolle syvällinen ymmärrys menestyvän brändin johtamisesta. Työn teoreettinen viitekehys koostui brändistä ja siihen liittyvistä lähikäsitteistä kuten yhteisbrändäyksestä ja brändin rakentamisen prosessista. Kehittämistutkimuksessa selvitettiin eri näkökulmista, miten menestyvää brändiä voidaan rakentaa, miten sen nykytilaa voidaan tutkia, millaisilla kysymyksillä sidosryhmiltä saadaan luotettavaa tietoa mielikuvista ja voiko kohdeyritys saada aitoa synergiaetua brändiyhteistyöllä voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen kanssa.
Tutkimusstrategiaksi valittiin tutkimusongelman johdattelemana tapaustutkimus. Tutkimuksessa käytettiin ns. mixed methods research -lähestymistapaa (MMR), jossa laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmän yhdistämisellä luotiin parempaa ymmärrystä tutkimusongelmasta kuin mitä olisi saatu jommallakummalla tutkimusmenetelmällä yksinään. Aineistonkeruu toteutettiin yrityksen kohderyhmälle kohdistetulla kyselytutkimuksella sekä yrityksen henkilöstölle suunnatulla työpajatyöskentelyllä.
Tulosten perusteella kävi ilmi, että sidosryhmien keskuudessa mielikuvat yrityksen tuotteista ja palveluista ovat erittäin positiivisia. Brändin monisäikeinen visuaalinen ilme koetaan osiltaan sekavana, ja sitä on kehitettävä jatkossa. Tutkimus tukee kohdeyrityksen ja sen kanssa läheisesti yhteistyötä tekevän yhdistyksen yhteisbrändäyksen kannattavuutta.
Osana kehittämistutkimusta yritykselle kirjattiin uudet päivitetyt versiot visiosta, missiosta, arvoista, strategiasta ja sloganista sekä yrityksen käyttöön luotiin mielipidekyselypohja. Kohdeyrityksen johdon osaaminen brändijohtamisessa vahvistui oleellisesti.