Kiintymyssuhdetta tukevien taidelähtöisten menetelmien kehittäminen perhetyön yksikkö Haikaranpesään
Lamminpää, Jani (2024)
Lamminpää, Jani
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420767
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin Lehmuskolo oy:n perhetyön yksikkö Haikaranpesään taidelähtöisiä menetelmiä käytettäväksi alaikäisten huostaan otettujen äitien kanssa. Tavoitteena oli kehittää käyttökelpoisia menetelmiä, jotka ovat kaikkien työntekijöiden hyödynnettävissä asiakastyötä tehtäessä. Menetelmien oli tavoite tukea vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutus- ja kiintymyssuhdetta.
Menetelminä käytettiin kirjoittamista, valokuvausta, sekä musiikin ja kuvataiteen luomista. Kaikkien menetelmien kehittämisessä ja kokeilussa onnistuttiin odotetusti. Menetelmistä kuvataideprojekti vei eniten aikaa. Muut menetelmät on mahdollista toteuttaa yhden päivän aikana, kunhan niihin on varattu aika työvuorosta. Opinnäytetyöhön osallistuneiden asiakkaiden kesken koettiin menetelmät helposti lähestyttäviksi.
Henkilökunnan puolelta suhtauduttiin menetelmiin kiinnostuksella ja innolla. Henkilökunnan näkökulmasta koettiin, että kehitetyt menetelmät ovat käyttökelpoisia ja hyödynnettävissä kaikkien työntekijöiden toimesta aiemmasta taideharrastuneisuudesta riippumatta.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on kiintymyssuhteet sekä taidelähtöiset menetelmät. Esittelemäni menetelmät kehitettiin tukemaan varhaisen vaiheen kiintymyssuhteen syntymistä. Menetelmien kehitystyön tukena toimi aiemmat tutkimukset koskien taidelähtöistä työskentelyä sosiaalityön toimintaympäristöissä.
Menetelminä käytettiin kirjoittamista, valokuvausta, sekä musiikin ja kuvataiteen luomista. Kaikkien menetelmien kehittämisessä ja kokeilussa onnistuttiin odotetusti. Menetelmistä kuvataideprojekti vei eniten aikaa. Muut menetelmät on mahdollista toteuttaa yhden päivän aikana, kunhan niihin on varattu aika työvuorosta. Opinnäytetyöhön osallistuneiden asiakkaiden kesken koettiin menetelmät helposti lähestyttäviksi.
Henkilökunnan puolelta suhtauduttiin menetelmiin kiinnostuksella ja innolla. Henkilökunnan näkökulmasta koettiin, että kehitetyt menetelmät ovat käyttökelpoisia ja hyödynnettävissä kaikkien työntekijöiden toimesta aiemmasta taideharrastuneisuudesta riippumatta.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on kiintymyssuhteet sekä taidelähtöiset menetelmät. Esittelemäni menetelmät kehitettiin tukemaan varhaisen vaiheen kiintymyssuhteen syntymistä. Menetelmien kehitystyön tukena toimi aiemmat tutkimukset koskien taidelähtöistä työskentelyä sosiaalityön toimintaympäristöissä.