”Kuin kuusi pianoa päällekkäin” : kitaran otelaudan hahmotuksen opettamisen kehittäminen yli genrerajojen
Siirola, Mikko (2024)
Siirola, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420762
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kitaransoiton opetusmenetelmiä. Työssä pyrittiin yhdistämään sähkö- ja klassisen kitaran opettajien kokemuksia sekä tunnistamaan opetuksen haasteita ja kehittämiskohteita. Taustalla oli kiinnostus kitaraopetuksen monimuotoisuuteen ja pyrkimys parantaa opetuksen laatua.
Menetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, vastaajina kahdeksan kitaransoiton opettajaa. Keskeisiä teemoja ovat kitaran otelaudan hahmottaminen, prima vista -soitto ja musiikin teorian integroiminen käytäntöön.
Tulokset osoittavat, että kitaraopetuksessa on tarvetta kehittää otelaudan hahmottamista ja musiikin teorian integroimista käytännön soittotunteihin. Lisäksi havaittiin, että sähkökitaran ja klassisen kitaran opetuksessa on eroja, ja opetusmenetelmien valinnassa tulisi huomioida kunkin tyylilajin erityispiirteet sekä oppilaan yksilöllisyys. Opinnäytetyön tulokset tarjoavat arvokasta tietoa kitaraopetuksen nykytilasta ja haasteista. Tämä tutkimus tarjoaa pohjan jatkokeskusteluille kitaraopetuksen kehittämisestä ja monipuolistamisesta.
Menetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, vastaajina kahdeksan kitaransoiton opettajaa. Keskeisiä teemoja ovat kitaran otelaudan hahmottaminen, prima vista -soitto ja musiikin teorian integroiminen käytäntöön.
Tulokset osoittavat, että kitaraopetuksessa on tarvetta kehittää otelaudan hahmottamista ja musiikin teorian integroimista käytännön soittotunteihin. Lisäksi havaittiin, että sähkökitaran ja klassisen kitaran opetuksessa on eroja, ja opetusmenetelmien valinnassa tulisi huomioida kunkin tyylilajin erityispiirteet sekä oppilaan yksilöllisyys. Opinnäytetyön tulokset tarjoavat arvokasta tietoa kitaraopetuksen nykytilasta ja haasteista. Tämä tutkimus tarjoaa pohjan jatkokeskusteluille kitaraopetuksen kehittämisestä ja monipuolistamisesta.