Autokorjaamon huoltoprosessien kehittäminen
Rahikainen, Sami (2024)
Rahikainen, Sami
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420745
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käytiin läpi autokorjaamon huoltoprosessien kehittämistä ja parantamista minun ja korjaamon henkilöstön näkökulmasta. Autokorjaamon huoltoprosessit ovat muuttuneet paljon lyhyen ajan sisällä, eikä ne miellyttäneet minua eikä autokorjaamon henkilöstöä, joten päätin lähteä kehittämään toimivimpia ja selkeämpiä ratkaisuja autokorjaamon huoltoprosesseihin. Työn pääaiheena oli kehittää autokorjaamon sisäisiä huoltoprosesseja asiakkaan yhteydenotosta aina huollon jälkiseurantaan asti. Myös autokorjaamon työilmapiirin, työympäristön sekä henkilöstön kouluttamista pyrittiin parantamaan.
Opinnäytetyö koostui tekemästäni autokorjaamon henkilöstön huoltoprosessikyselystä, josta keräsin kyselyn vastaajien huomioita ja mielipiteitä nykyisten huoltoprosessien toimimisesta. Kyselyn vastauksien perusteella lähdin kehittämään parannuskeinoja jokaiseen huoltoprosessiin, joka miellyttäisi niin autokorjaamon työntekijöitä kuin asiakkaitakin.
Lopputuloksena saatiin paljon kehitysideoita nykyisiin huoltoprosesseihin, joita kyseinen autokorjaamo voi ottaa käyttöönsä, mikäli se saa luvan yrityksen ylemmältä johdolta. Myös korjaamon työilmapiirin, työympäristön sekä henkilöstön kouluttamiseen kehitettiin paljon ideoita, jotka varmasti parantava kyseisessä autokorjaamossa työskentelyä. Opinnäytetyötä olisi ollut mahdollisuus parantaa aloittamalla se aikaisemmin, jolloin olisi jo voitu ottaa muutamia kehitysideoita käyttöön ja verrata uudistuksia uuden huoltoprosessikyselyn avulla vanhoihin huoltoprosesseihin.
Opinnäytetyö koostui tekemästäni autokorjaamon henkilöstön huoltoprosessikyselystä, josta keräsin kyselyn vastaajien huomioita ja mielipiteitä nykyisten huoltoprosessien toimimisesta. Kyselyn vastauksien perusteella lähdin kehittämään parannuskeinoja jokaiseen huoltoprosessiin, joka miellyttäisi niin autokorjaamon työntekijöitä kuin asiakkaitakin.
Lopputuloksena saatiin paljon kehitysideoita nykyisiin huoltoprosesseihin, joita kyseinen autokorjaamo voi ottaa käyttöönsä, mikäli se saa luvan yrityksen ylemmältä johdolta. Myös korjaamon työilmapiirin, työympäristön sekä henkilöstön kouluttamiseen kehitettiin paljon ideoita, jotka varmasti parantava kyseisessä autokorjaamossa työskentelyä. Opinnäytetyötä olisi ollut mahdollisuus parantaa aloittamalla se aikaisemmin, jolloin olisi jo voitu ottaa muutamia kehitysideoita käyttöön ja verrata uudistuksia uuden huoltoprosessikyselyn avulla vanhoihin huoltoprosesseihin.