Suosittelurekrytoinnin motivaatiotekijät työntekijöiden näkökulmasta - Case IT-alan Yritys X
Paananen, Nina (2024)
Paananen, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420854
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin toimeksiantona yksittäisen IT-alan yrityksen suosittelurekrytoinnin toimivuutta
työntekijöiden näkökulmasta. Suosittelurekrytoinnilla tarkoitetaan työntekijöiden antamia suosituksia avoimiin työpaikkoihin omasta verkostostaan käsin. Tavoitteena oli ymmärtää, miksi Yritys X ei ole saavuttanut
tavoitteitaan suosittelurekrytoinnissa ja miten suositteluohjelmaa voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin
yrityksen tarpeita. Tutkimuksessa keskityttiin ymmärtämään Yritys X:n työntekijöiden suosittelumotivaation
taustalla vaikuttavia tekijöitä ja niiden yhteyttä suosittelurekrytoinnin haasteisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Teoreettisen viitekehyksen avulla tarkasteltiin yleisesti
suosittelumotivaatioon vaikuttavia teemoja, kuten työtyytyväisyyttä ja yksilön suositteluaikeisiin vaikuttavia tekijöitä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joissa haastateltiin yksittäisen tiimin kuutta eri työntekijää. Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin teemoittelua ja analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Yritys X:n tapauksessa suosittelurekrytoinnin tehottomuuteen vaikuttaa pääasiassa työntekijöiden tietämättömyys suosittelurekrytoinnin käytännöistä, tilaisuuksien puute verkostossa ja suositusten seuraamuksiin liittyvät pelot itselle, yritykselle tai tuttavalle. Kehitysehdotuksissa korostettiin tarvetta selkeyttää suosittelurekrytoinnin käytäntöjä ja lisätä suositteluohjelmaa koskevaa ajankohtaista viestintää Yritys X:n henkilöstölle. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tehokas suosittelurekrytointi edellyttää toimiakseen sekä aktiivista viestintää avoimista työpaikoista, että työntekijöiden halua toimia suosittelijana tilaisuuden tullen. Vetovoimainen työnantajabrändi voi lisätä tilaisuuksien ilmenemistä.
työntekijöiden näkökulmasta. Suosittelurekrytoinnilla tarkoitetaan työntekijöiden antamia suosituksia avoimiin työpaikkoihin omasta verkostostaan käsin. Tavoitteena oli ymmärtää, miksi Yritys X ei ole saavuttanut
tavoitteitaan suosittelurekrytoinnissa ja miten suositteluohjelmaa voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin
yrityksen tarpeita. Tutkimuksessa keskityttiin ymmärtämään Yritys X:n työntekijöiden suosittelumotivaation
taustalla vaikuttavia tekijöitä ja niiden yhteyttä suosittelurekrytoinnin haasteisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Teoreettisen viitekehyksen avulla tarkasteltiin yleisesti
suosittelumotivaatioon vaikuttavia teemoja, kuten työtyytyväisyyttä ja yksilön suositteluaikeisiin vaikuttavia tekijöitä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joissa haastateltiin yksittäisen tiimin kuutta eri työntekijää. Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin teemoittelua ja analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Yritys X:n tapauksessa suosittelurekrytoinnin tehottomuuteen vaikuttaa pääasiassa työntekijöiden tietämättömyys suosittelurekrytoinnin käytännöistä, tilaisuuksien puute verkostossa ja suositusten seuraamuksiin liittyvät pelot itselle, yritykselle tai tuttavalle. Kehitysehdotuksissa korostettiin tarvetta selkeyttää suosittelurekrytoinnin käytäntöjä ja lisätä suositteluohjelmaa koskevaa ajankohtaista viestintää Yritys X:n henkilöstölle. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tehokas suosittelurekrytointi edellyttää toimiakseen sekä aktiivista viestintää avoimista työpaikoista, että työntekijöiden halua toimia suosittelijana tilaisuuden tullen. Vetovoimainen työnantajabrändi voi lisätä tilaisuuksien ilmenemistä.