Effects of diegetic user interface on immersion and user experience in video games
Andersson, Roni (2024)
Andersson, Roni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420853
Tiivistelmä
A diegetic UI appears within the game world and story while a non-diegetic does not. There are gaps in diegetic UI research with previous studies focusing on comparing the design of the whole UI instead of specific UI components. This study compared the effects of diegetic and non-diegetic inventory User Interfaces (UIs) on player immersion and enjoyment in video games.
Twenty participants were asked to evaluate their immersion and enjoyment after playing two versions of a short game demo, each with a different inventory UI—one diegetic and the other non-diegetic. This evaluation was conducted using a questionnaire with a repeated measures design. The questionnaire contained Likert scale questions for quantitative data and open-ended questions for qualitative data. Overall enjoyment was ranked higher in the non-diegetic version, despite immersion being ranked higher in the diegetic version.
The participants reported enjoying the non-diegetic version more because of its simplicity and ease of use. The diegetic version was found to be more realistic and interesting but was less enjoyable because it was clumsy to use. The results suggest that while immersion is important in video games and diegetic UI can improve player immersion, it does not necessarily enhance overall enjoyment. Diegeettinen UI sisältyy pelin tarinaan ja maailmaan, kun taas ei-diegeettinen ei. Aikaisemmista tutkimuksista on jäänyt aukkoja UI-tutkimukseen, koska ne ovat keskittyneet koko käyttöliittymän vertailuun yksittäisten komponenttien tarkastelun sijaan. Tämä opinnäytetyö vertaili diegeettisen ja ei-diegeettisen inventaariokäyttöliittymien vaikutusta pelaajan immersioon ja nautintoon videopeleissä.
Kaksi diegeettisellä ja ei-diegeettisellä inventaariokäyttöliittymillä varustettua lyhyttä pelidemoa luotiin testausta varten. Kaksikymmentä osallistujaa arvioi immersiotaan ja nautintoaan kummankin demon pelaamisen jälkeen. Kyselyssä käytettiin toistettujen mittausten menetelmää. Kokonaisnautinto arvioitiin korkeammaksi ei-diegeettisessä versiossa, vaikka immersiivisyys arvioitiin korkeammaksi diegeettisessä versiossa.
Osallistujat ilmoittivat nauttivansa ei-diegeettisestä versiosta sen yksinkertaisuuden ja helppokäyttöisyyden vuoksi. Diegeettinen versio koettiin realistisemmaksi ja mielenkiintoisemmaksi, mutta vähemmän nautinnolliseksi, koska sen käyttö oli kömpelöä. Tulokset viittaavat siihen, että vaikka immersiivisyys on tärkeää videopeleissä ja diegeettinen UI voi parantaa pelaajan immersiota, se ei välttämättä lisää pelin kokonaisnautintoa.
Twenty participants were asked to evaluate their immersion and enjoyment after playing two versions of a short game demo, each with a different inventory UI—one diegetic and the other non-diegetic. This evaluation was conducted using a questionnaire with a repeated measures design. The questionnaire contained Likert scale questions for quantitative data and open-ended questions for qualitative data. Overall enjoyment was ranked higher in the non-diegetic version, despite immersion being ranked higher in the diegetic version.
The participants reported enjoying the non-diegetic version more because of its simplicity and ease of use. The diegetic version was found to be more realistic and interesting but was less enjoyable because it was clumsy to use. The results suggest that while immersion is important in video games and diegetic UI can improve player immersion, it does not necessarily enhance overall enjoyment.
Kaksi diegeettisellä ja ei-diegeettisellä inventaariokäyttöliittymillä varustettua lyhyttä pelidemoa luotiin testausta varten. Kaksikymmentä osallistujaa arvioi immersiotaan ja nautintoaan kummankin demon pelaamisen jälkeen. Kyselyssä käytettiin toistettujen mittausten menetelmää. Kokonaisnautinto arvioitiin korkeammaksi ei-diegeettisessä versiossa, vaikka immersiivisyys arvioitiin korkeammaksi diegeettisessä versiossa.
Osallistujat ilmoittivat nauttivansa ei-diegeettisestä versiosta sen yksinkertaisuuden ja helppokäyttöisyyden vuoksi. Diegeettinen versio koettiin realistisemmaksi ja mielenkiintoisemmaksi, mutta vähemmän nautinnolliseksi, koska sen käyttö oli kömpelöä. Tulokset viittaavat siihen, että vaikka immersiivisyys on tärkeää videopeleissä ja diegeettinen UI voi parantaa pelaajan immersiota, se ei välttämättä lisää pelin kokonaisnautintoa.