Korealaisen kosmetiikkateollisuuden kasvu ja vaikutus Suomen markkinoilla
Nikkanen, Neea (2024)
Nikkanen, Neea
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420993
Tiivistelmä
Korealaisen kosmetiikan suosio ja käyttö on lisääntynyt selvästi viime vuosien aikana niin kansainvälisesti kuin myös Suomessa. Etenkin sosiaalisella medialla ja vaikuttajilla on ollut vaikutusta suosion kasvuun. Opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli tarkastella korealaisen kosmetiikan suosion kasvua Suomessa viime vuosien aikana ja selvittää miten sosiaalinen media ja suomalaiset sosiaalisen median vaikuttajat ovat sisällöllään vaikuttaneet suosion kasvuun.
Tietoperustassa tarkastellaan yleisellä tasolla korealaisia kosmetiikkabrändejä ja millaisia ihonhoitotottumuksia Etelä-Koreassa on ja kartoitetaan miten ne ovat rantautuneet Suomeen. Opinnäytetyössä tehtiin haastattelu sosiaalisen median vaikuttajalle. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää vaikuttajan omaa näkökulmaa ja mielipiteitä korealaisen kosmetiikan suosion kasvuun liittyen siitä näkökulmasta, millainen rooli sosiaalisella medialla on ollut.
Opinnäytetyötä tehdessä nousi esille etenkin, että Etelä-Koreassa ollaan huomattavasti edellä kosmetiikan kehityksessä verrattuna länsimaihin. Suomessa sosiaalisen median hyödyntämisessä korealaisen kosmetiikan markkinoinnissa on vielä paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia. Opinnäytetyössä osoitetaan, kuinka suuri vaikutus sosiaalisella medialla ja vaikuttajilla on kosmetiikka-alalla, ja kuinka sosiaalisen median rooli kosmetiikka-alan markkinoinnissa tulee tulevaisuudessa näkymään.
Tietoperustassa tarkastellaan yleisellä tasolla korealaisia kosmetiikkabrändejä ja millaisia ihonhoitotottumuksia Etelä-Koreassa on ja kartoitetaan miten ne ovat rantautuneet Suomeen. Opinnäytetyössä tehtiin haastattelu sosiaalisen median vaikuttajalle. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää vaikuttajan omaa näkökulmaa ja mielipiteitä korealaisen kosmetiikan suosion kasvuun liittyen siitä näkökulmasta, millainen rooli sosiaalisella medialla on ollut.
Opinnäytetyötä tehdessä nousi esille etenkin, että Etelä-Koreassa ollaan huomattavasti edellä kosmetiikan kehityksessä verrattuna länsimaihin. Suomessa sosiaalisen median hyödyntämisessä korealaisen kosmetiikan markkinoinnissa on vielä paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia. Opinnäytetyössä osoitetaan, kuinka suuri vaikutus sosiaalisella medialla ja vaikuttajilla on kosmetiikka-alalla, ja kuinka sosiaalisen median rooli kosmetiikka-alan markkinoinnissa tulee tulevaisuudessa näkymään.