Myyntiedustajien työhyvinvoinnin keinot : käytännön opas työssä jaksamiseen
Kivi, Petra (2024)
Kivi, Petra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521006
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin myyntiedustajien työhyvinvoinnin tilaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä laadittiin käytännönläheinen opas työssä jaksamisen ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Kohdejoukkona olivat myyntiedustajat. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tavoitteena oli saada monipuolinen näkemys myyntiedustajien työhyvinvoinnin tilasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Tulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että myyntiedustajat kohtaavat työssään monenlaisia haasteita, kuten vaikeuksia ajanhallinnassa ja työn ja vapaa-ajan tasapainon ylläpitämisessä. Työympäristön resurssit ja sosiaalinen tuki nousivat esiin tärkeinä työhyvinvoinnin tekijöinä. Erityisesti esimiestuen merkitys korostui myyntiedustajien työssä, ja sen havaittiin vaikuttavan positiivisesti työilmapiiriin ja työntekijöiden hyvinvointiin. Tutkimuksen perusteella selvisi, että myyntiedustajien työhyvinvointia voidaan parantaa panostamalla ajanhallinnan taitojen kehittämiseen, tarjoamalla riittävästi sosiaalista tukea ja vahvistamalla esimiestuen roolia. Lisäksi työssä korostui tarve avoimelle ja vuorovaikutteiselle viestinnälle organisaation sisällä, mikä edistää työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista.
Tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Kohdejoukkona olivat myyntiedustajat. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tavoitteena oli saada monipuolinen näkemys myyntiedustajien työhyvinvoinnin tilasta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Tulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että myyntiedustajat kohtaavat työssään monenlaisia haasteita, kuten vaikeuksia ajanhallinnassa ja työn ja vapaa-ajan tasapainon ylläpitämisessä. Työympäristön resurssit ja sosiaalinen tuki nousivat esiin tärkeinä työhyvinvoinnin tekijöinä. Erityisesti esimiestuen merkitys korostui myyntiedustajien työssä, ja sen havaittiin vaikuttavan positiivisesti työilmapiiriin ja työntekijöiden hyvinvointiin. Tutkimuksen perusteella selvisi, että myyntiedustajien työhyvinvointia voidaan parantaa panostamalla ajanhallinnan taitojen kehittämiseen, tarjoamalla riittävästi sosiaalista tukea ja vahvistamalla esimiestuen roolia. Lisäksi työssä korostui tarve avoimelle ja vuorovaikutteiselle viestinnälle organisaation sisällä, mikä edistää työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista.