Kokemuksia perehdyttämisestä autokaupan alalla
Koskinen, Kaapo (2024)
Koskinen, Kaapo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420974
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin perehdyttämiseen autokaupassa. Työssä tutkittiin erilaisia kokemuksia perehdyttämisestä saavuttaessa autokauppaan töihin. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, mitkä asiat autoalalla perehdytetään sekä miten näiden asioiden perehdyttämisessä onnistutaan. Teoriaosuudessa tarkastellaan aiempaa tietoa aiheesta sekä esitellään aiheeseen liittyviä tutkimuksia. Teoriaosuutta tiivistettiin käymällä yleisesti läpi perehdyttämistä ja sen perusasioita, painottaen perehdytyksen tärkeyttä.
Tiedonhankintamenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin ennakointidialogia. Tutkimus toteutettiin valitsemalla tietty kohdejoukko, joka koostui asiakaspalvelutehtävissä olevista henkilöistä. Kohdejoukkoon valittiin eri työtehtävissä olevia ja eri aikaan aloittaneita autokaupan ammattilaisia eri alan toimijoissa. Kohdejoukolle jaettiin kaksi tarinan aloituslausetta viestillä tai sähköpostilla. Vastaukset jaoteltiin tämän jälkeen teemoihin.
Aineiston perusteella voidaan havaita, että autoalan perehdyttämisessä on tapahtunut kehitystä. Tätä kehitystä seurataan ja jalostetaan jatkuvasti, sillä pätevät työntekijät ovat yritysten suurin kilpailuetu. Tutkimuksen tuloksista huomataan, että perehdyttämisessä autoalalla on nykyään tapahtunut kehitystä oikeaan suuntaan mutta parantamisehdotuksia kuitenkin löydetään.
Tiedonhankintamenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin ennakointidialogia. Tutkimus toteutettiin valitsemalla tietty kohdejoukko, joka koostui asiakaspalvelutehtävissä olevista henkilöistä. Kohdejoukkoon valittiin eri työtehtävissä olevia ja eri aikaan aloittaneita autokaupan ammattilaisia eri alan toimijoissa. Kohdejoukolle jaettiin kaksi tarinan aloituslausetta viestillä tai sähköpostilla. Vastaukset jaoteltiin tämän jälkeen teemoihin.
Aineiston perusteella voidaan havaita, että autoalan perehdyttämisessä on tapahtunut kehitystä. Tätä kehitystä seurataan ja jalostetaan jatkuvasti, sillä pätevät työntekijät ovat yritysten suurin kilpailuetu. Tutkimuksen tuloksista huomataan, että perehdyttämisessä autoalalla on nykyään tapahtunut kehitystä oikeaan suuntaan mutta parantamisehdotuksia kuitenkin löydetään.