Moniammatillinen opintojen ohjaus ammatillisessa oppilaitoksessa ammatillisen opettajan näkökulmasta
Höykinpuro, Hanna (2024)
Höykinpuro, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420924
Tiivistelmä
Ammatillinen opettaja on oman alansa asiantuntija ja hänen keskeinen työtehtävänsä on saada siirrettyä ammatillinen osaaminen alan opiskelijoille. Ammatillisen opettajan työkuva on kuitenkin muuttunut ja laajentunut. Syitä tähän ovat yhteiskunnassa tapahtuneet muutokset sekä opiskelijoiden elämänhallintaan ja oppimiseen liittyvät lisääntyneet haasteet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden opintoihin liittyvät haasteet näyttäytyvät ammatillisen opettajan näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia haasteita opiskelijoilla ilmenee opintoihin liittyen ja miten ammatilliset opettajan voivat hyödyntää omaa pedagogista osaamista opiskelijoiden tukemisessa. Lisäksi opinnäytetyö pyrki selvittämään, minkälaisia moniammatillisia yhteistyön muotoja ammatilliset opettajat ovat käyttäneet opiskelijan ohjaukseen omassa työssään.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus. Ammatillisia opettajia haastateltiin. Haastattelujen avulla selvitettiin heidän kokemuksiaan liittyen heidän pedagogiseen osaamiseensa opiskelijoiden oppimisen tukemisessa sekä moniammatillisen osaamisen hyödyntämiseen osana opiskelijoiden ohjausosaamista. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista nousi vahvasti esiin se, että työntekijöiden työnkuva on muuttunut ja opiskelijoiden haasteet ovat lisääntyneet. Nämä osaltaan heijastuvat opiskelijoiden oppimiseen. Näin ollen opettajat kokevat, ettei työaikaa ole tarpeeksi resursoitu opiskelijoiden tukemiseen, jos opiskelijoilla esiintyy haasteita. Koska moniammatillinen yhteistyö ei ole strukturoidusti mukana työssä, vastausten perusteella käy ilmi, että sen hyödyntäminen riippuu yksittäisestä opettajasta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta opettajien työkuvan muuttuneen. Kokonaisvaltaisen oppimisen tukemiseksi opettajille tulisi resursoida tarpeeksi aikaa opiskelijoiden oppimisen tukemiseen. Lisäksi työnantajan tulisi tukea moniammatillista yhteistyötä, koska moniammatillisen yhteistyön avulla voidaan työskennellä kustannustehokkaasti huomioiden jokaisen opiskelijan yksilöllisyys.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden opintoihin liittyvät haasteet näyttäytyvät ammatillisen opettajan näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia haasteita opiskelijoilla ilmenee opintoihin liittyen ja miten ammatilliset opettajan voivat hyödyntää omaa pedagogista osaamista opiskelijoiden tukemisessa. Lisäksi opinnäytetyö pyrki selvittämään, minkälaisia moniammatillisia yhteistyön muotoja ammatilliset opettajat ovat käyttäneet opiskelijan ohjaukseen omassa työssään.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus. Ammatillisia opettajia haastateltiin. Haastattelujen avulla selvitettiin heidän kokemuksiaan liittyen heidän pedagogiseen osaamiseensa opiskelijoiden oppimisen tukemisessa sekä moniammatillisen osaamisen hyödyntämiseen osana opiskelijoiden ohjausosaamista. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista nousi vahvasti esiin se, että työntekijöiden työnkuva on muuttunut ja opiskelijoiden haasteet ovat lisääntyneet. Nämä osaltaan heijastuvat opiskelijoiden oppimiseen. Näin ollen opettajat kokevat, ettei työaikaa ole tarpeeksi resursoitu opiskelijoiden tukemiseen, jos opiskelijoilla esiintyy haasteita. Koska moniammatillinen yhteistyö ei ole strukturoidusti mukana työssä, vastausten perusteella käy ilmi, että sen hyödyntäminen riippuu yksittäisestä opettajasta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta opettajien työkuvan muuttuneen. Kokonaisvaltaisen oppimisen tukemiseksi opettajille tulisi resursoida tarpeeksi aikaa opiskelijoiden oppimisen tukemiseen. Lisäksi työnantajan tulisi tukea moniammatillista yhteistyötä, koska moniammatillisen yhteistyön avulla voidaan työskennellä kustannustehokkaasti huomioiden jokaisen opiskelijan yksilöllisyys.