Ostamiseen kannustavat tuotekuvaukset luonnonkosmetiikan verkkokaupoissa
Uski, Oona (2024)
Uski, Oona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420927
Tiivistelmä
Vuosituhansia sitten kosmetiikan käyttö näytti hyvin erilaiselta kuin nykyään. Kotikutoiset tuotteet ovat vaihtuneet massatuotettuun ja -markkinoituun teollisuudenalaan, jossa rahalliset panostukset niin itse tuotantoon kuin esimerkiksi markkinointiin ovat olleet noususuuntaisia läpi modernin teollisuudenajan.
Nykyisessä digitalisaation kulttuurissa verkkokauppa vahvistaa asemaansa myös kosmetiikkatuotteiden hankintapaikkana. Lisäksi kasvava ympäristöhuoli muuttaa kulutuskulttuuria aiempaa kriittisemmäksi. Kuluttajat haluavat tehdä ympäristön kannalta hyviä valintoja, ja taloustieteilijät pyrkivätkin löytämään ympäristöystävällisiä ratkaisuja kulutuksen jatkumiselle. Kosmetiikan osalta ympäristölle parempaa kuluttamista voisi tarjota sertifioitu luonnonkosmetiikka. Sertifioinnilla on kosmetiikan kuluttamisessa suuri merkitys, sillä viherpesu tuo omat haasteensa siihen, millaisin sanavalinnoin kosmetiikasta on ylipäätänsä mahdollista puhua.
Tässä opinnäytetyössä esitellyssä tutkimuksessa selvitetään luonnonkosmetiikan verkkokauppojen tuotekuvauksissa käytettyjä vaikuttamisen keinoja, joilla kuluttajia kannustetaan ostamiseen. Tutkimuksessa käsitellään vain tekstimuotoisia tuotekuvauksia suomalaisissa luonnonkosmetiikan verkkokaupoissa. Tutkimus on toteutettu yrityshaastatteluiden sekä kuluttajakyselyn kautta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on koostettu monialaisen tietopohjan mukaan niin, että siinä käsitellään luonnonkosmetiikan tuotekuvauksien laatimista verkkokauppaan, kuluttajan ostoprosessia sekä ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, suostuttelupsykologian periaatteita sekä kielentutkimuksessa käytetyn diskurssianalyysin mukaisia suostuttelevaa retoriikkaa. Teoreettisen viitekehyksen joukkoon on liitetty suomalaisista luonnonkosmetiikan verkkokaupoista kerättyjä case-esimerkkejä tuotekuvauksissa käytetyistä suostuttelun keinoista.
Tutkimukseen vastanneista kuluttajista kaikki etsivät tietoa ostopäätöksensä tueksi kosmetiikkaostoksilla, ja pääasiallinen tiedonhankintakanava ovat verkkokaupat. Muiden kuluttajien ja testiryhmien mielipiteet sekä auktoriteettiasemaa nauttivan tahon kannanotot tuotteen puolesta ovat omiaan kannustamaan ostamiseen. Kuluttajat eivät välttämättä tunnista viherpesua ja näin ollen yritysten on oltava tarkkoina siinä, millaista vastuullisuussanastoa ne tuotekuvauksissa käyttävät.
Nykyisessä digitalisaation kulttuurissa verkkokauppa vahvistaa asemaansa myös kosmetiikkatuotteiden hankintapaikkana. Lisäksi kasvava ympäristöhuoli muuttaa kulutuskulttuuria aiempaa kriittisemmäksi. Kuluttajat haluavat tehdä ympäristön kannalta hyviä valintoja, ja taloustieteilijät pyrkivätkin löytämään ympäristöystävällisiä ratkaisuja kulutuksen jatkumiselle. Kosmetiikan osalta ympäristölle parempaa kuluttamista voisi tarjota sertifioitu luonnonkosmetiikka. Sertifioinnilla on kosmetiikan kuluttamisessa suuri merkitys, sillä viherpesu tuo omat haasteensa siihen, millaisin sanavalinnoin kosmetiikasta on ylipäätänsä mahdollista puhua.
Tässä opinnäytetyössä esitellyssä tutkimuksessa selvitetään luonnonkosmetiikan verkkokauppojen tuotekuvauksissa käytettyjä vaikuttamisen keinoja, joilla kuluttajia kannustetaan ostamiseen. Tutkimuksessa käsitellään vain tekstimuotoisia tuotekuvauksia suomalaisissa luonnonkosmetiikan verkkokaupoissa. Tutkimus on toteutettu yrityshaastatteluiden sekä kuluttajakyselyn kautta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on koostettu monialaisen tietopohjan mukaan niin, että siinä käsitellään luonnonkosmetiikan tuotekuvauksien laatimista verkkokauppaan, kuluttajan ostoprosessia sekä ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, suostuttelupsykologian periaatteita sekä kielentutkimuksessa käytetyn diskurssianalyysin mukaisia suostuttelevaa retoriikkaa. Teoreettisen viitekehyksen joukkoon on liitetty suomalaisista luonnonkosmetiikan verkkokaupoista kerättyjä case-esimerkkejä tuotekuvauksissa käytetyistä suostuttelun keinoista.
Tutkimukseen vastanneista kuluttajista kaikki etsivät tietoa ostopäätöksensä tueksi kosmetiikkaostoksilla, ja pääasiallinen tiedonhankintakanava ovat verkkokaupat. Muiden kuluttajien ja testiryhmien mielipiteet sekä auktoriteettiasemaa nauttivan tahon kannanotot tuotteen puolesta ovat omiaan kannustamaan ostamiseen. Kuluttajat eivät välttämättä tunnista viherpesua ja näin ollen yritysten on oltava tarkkoina siinä, millaista vastuullisuussanastoa ne tuotekuvauksissa käyttävät.