HRM som en värdeskapande funktion i organisationen: kan strategisk välfungerande HR kopplas till ökad lönsamhet?
Gäddnäs, Jenny (2024)
Gäddnäs, Jenny
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420849
Tiivistelmä
Henkilöstövoimavarojen hallinta on strateginen toiminto, jossa keskitytään rekrytointiin, taitojen kehittämiseen ja työntekijöiden sitouttamiseen. Henkilöstöhallinnon tavoitteena on myös mahdollistaa yksilön ja organisaation eri työryhmien kehittyminen työtehtävissään. Henkilöstöhallinnon tehtäviin kuuluu myös erilaisten henkilöstöasioiden hoitaminen, jotta yritys voi käyttää henkilöstöresursseja mahdollisimman tehokkaasti ja pysyä ajan tasalla uusimmasta lainsäädännöstä.
Henkilöstöjohtamisen tuella yritys voi varmistaa, että se kehittää hyvinvoivamman, kilpailukykyisemmän ja siten tehokkaamman organisaation, joka tuottaa parempia tuloksia ja kasvua. Menestyksen aikaansaaminen henkilöstöhallinnon avulla edellyttää kokonaisvaltaista näkemystä yrityksen työntekijöistä ja heidän roolistaan yrityksen tavoitteiden saavuttamisessa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää henkilöstöhallinnon merkitys yrityksessä ja etsiä yhteyksiä hyvin toimivan henkilöstöhallinnon ja lisääntyneen kannattavuuden välillä. Tutkimuksessa pyrittiin kartoittamaan yrityksen HR-toiminnot ja etsimään niiden ja kannattavuuden kasvun välisiä yhteyksiä. Työssä käsiteltävät HR-toimintoja oli rekrytointiprosessi, terveys ja hyvinvointi, kehittäminen ja koulutus, sisäinen viestintä ja suorituksen johtamisprosessi. Tutkimus on toteutettu yrityksessä kyselytutkimuksen ja muun kerätyn aineiston avulla. Menetelmänä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, ja kyselylomake on tehty kyselytutkimuksena, joka koostuu sekä avoimista että suljetuista kysymyksistä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että yrityksen houkuttelevuuden, kilpailukyvyn ja kannattavuuden kannalta on erittäin tärkeää, miten yrityksen henkilöstöresursseja käsitellään. Työskentelemällä ennakoivasti henkilöstöstrategioiden parissa saadaan yrityksessä aikaan parempia tuloksia, vaikka henkilöstöhallinnon työ ei yleensä tuota välittömiä tuloksia, vaan pikemminkin pitkän aikavälin tuloksia.
Henkilöstöjohtamisen tuella yritys voi varmistaa, että se kehittää hyvinvoivamman, kilpailukykyisemmän ja siten tehokkaamman organisaation, joka tuottaa parempia tuloksia ja kasvua. Menestyksen aikaansaaminen henkilöstöhallinnon avulla edellyttää kokonaisvaltaista näkemystä yrityksen työntekijöistä ja heidän roolistaan yrityksen tavoitteiden saavuttamisessa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää henkilöstöhallinnon merkitys yrityksessä ja etsiä yhteyksiä hyvin toimivan henkilöstöhallinnon ja lisääntyneen kannattavuuden välillä. Tutkimuksessa pyrittiin kartoittamaan yrityksen HR-toiminnot ja etsimään niiden ja kannattavuuden kasvun välisiä yhteyksiä. Työssä käsiteltävät HR-toimintoja oli rekrytointiprosessi, terveys ja hyvinvointi, kehittäminen ja koulutus, sisäinen viestintä ja suorituksen johtamisprosessi. Tutkimus on toteutettu yrityksessä kyselytutkimuksen ja muun kerätyn aineiston avulla. Menetelmänä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, ja kyselylomake on tehty kyselytutkimuksena, joka koostuu sekä avoimista että suljetuista kysymyksistä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että yrityksen houkuttelevuuden, kilpailukyvyn ja kannattavuuden kannalta on erittäin tärkeää, miten yrityksen henkilöstöresursseja käsitellään. Työskentelemällä ennakoivasti henkilöstöstrategioiden parissa saadaan yrityksessä aikaan parempia tuloksia, vaikka henkilöstöhallinnon työ ei yleensä tuota välittömiä tuloksia, vaan pikemminkin pitkän aikavälin tuloksia.