VAU-liikenteen toteutus bruttoliikennemallilla
Hautamäki, Eetu (2024)
Hautamäki, Eetu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420923
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tavoitteena selvittää VAU-liikenteen toteutusta bruttoliikennemallilla kolmen kunnan yhteistyönä. Yhteistyössä mukana olevat kunnat ovat Akaa, Valkeakoski ja Urjala, jotka ovat toistensa naapurikuntia Etelä-Pirkanmaalla.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Akaan kaupunki ja se perustuu kirjalliseen tutkimukseen, haastatteluihin sekä raportteihin ja virallisiin asiakirjoihin.
Työssä käydään läpi joukkoliikenteen toteuttamisen periaatteita, selvitetään kuntien yhteistyön ja joukkoliikenteen toteutusta, päätöksentekoa sekä joukkoliikenteen toteutumisen seurantaa. Työn yhtenä tarkastelukulmana on myös ELY-keskuksen rooli bruttoliikennemallin hallinnoijana.
Työssä tarkastellaan myös kuntien välistä linja-autoliikenteen nykytilannetta hyödyntäen reittien, palvelutason ja aikataulujen määrittelyä sekä muuta infrastruktuuria. Työssä keskitytään myös kuntien kustannuksiin, rahoitukseen ja sidosryhmien toimintaan osana liikenteen kokonaisuutta.
Tulokset ja johtopäätökset perustuvat bruttoliikenteen seurantaryhmän liikennöintiin liittyviin havaintoihin sekä korjaaviin toimenpiteisiin. Johtopäätöksistä on nähtävissä bruttoliikennemallin haasteet usean kunnan yhteisenä toimintana. Erityisiä haasteita havaittiin tiedottamisen, tiedon kulun sekä yhteistyön osalta liikennöitsijän kanssa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Akaan kaupunki ja se perustuu kirjalliseen tutkimukseen, haastatteluihin sekä raportteihin ja virallisiin asiakirjoihin.
Työssä käydään läpi joukkoliikenteen toteuttamisen periaatteita, selvitetään kuntien yhteistyön ja joukkoliikenteen toteutusta, päätöksentekoa sekä joukkoliikenteen toteutumisen seurantaa. Työn yhtenä tarkastelukulmana on myös ELY-keskuksen rooli bruttoliikennemallin hallinnoijana.
Työssä tarkastellaan myös kuntien välistä linja-autoliikenteen nykytilannetta hyödyntäen reittien, palvelutason ja aikataulujen määrittelyä sekä muuta infrastruktuuria. Työssä keskitytään myös kuntien kustannuksiin, rahoitukseen ja sidosryhmien toimintaan osana liikenteen kokonaisuutta.
Tulokset ja johtopäätökset perustuvat bruttoliikenteen seurantaryhmän liikennöintiin liittyviin havaintoihin sekä korjaaviin toimenpiteisiin. Johtopäätöksistä on nähtävissä bruttoliikennemallin haasteet usean kunnan yhteisenä toimintana. Erityisiä haasteita havaittiin tiedottamisen, tiedon kulun sekä yhteistyön osalta liikennöitsijän kanssa.