Yksityisen terveysalan yrityksen palvelutarjonnanhallinnan sisäisen prosessin kuvaus
Lahtinen, Susanna (2024)
Lahtinen, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521115
Tiivistelmä
Yksityisen terveysalan yrityksen järjestelmäkehityksen yhteydessä havahduttiin tilanteeseen, että organisaatiossa ei ollut kuvattuna palvelutarjonnan ylläpidon prosessia. Tämä puute haastoi niin palvelutarjontaan liittyvien toimintojen tekijöitä kuin kehitystyötä. Prosessien kuvaustarpeeseen pyrittiin vastaamaan tällä kehittämisprojektilla tekemällä prosessikuvaukset ja nostamalla esiin mahdollisia kehityskohteita palvelutarjontaan liittyen.
Tavoitteena oli kuvata palvelutarjonnan ja osin asiantuntijoiden palveluhallinnan prosessit nykytilaisina sekä hahmotella vastaavat prosessiluonnokset uusien järjestelmien käyttöönoton jälkeiselle ajalle teemahaastatteluista saadun materiaalin pohjalta. Lisäksi uusien järjestelmien osalta tavoitteena oli tehdä työohjepohjat palveluiden ja toimipaikkatietojen ylläpitämisestä organisaation toimipaikoissa työskenteleville loppukäyttäjille. Tavoitteena oli suunnitella myös uuden prosessin osalta käyttöönottosuunnitelma.
Kehittämisprojektissa hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä. Puolistrukturoituun teemahaastatteluun osallistettiin kymmenen eri toiminnon henkilöä ja syntyneen materiaalin pohjalta tuotettiin esitys läpikäytäväksi työpajassa. Lopputuotoksena saatiin tuotettua tavoitteen mukaisesti prosessikuvaus palveluiden ylläpitämisestä sekä implementointisuunnitelma.
Tavoitteena oli kuvata palvelutarjonnan ja osin asiantuntijoiden palveluhallinnan prosessit nykytilaisina sekä hahmotella vastaavat prosessiluonnokset uusien järjestelmien käyttöönoton jälkeiselle ajalle teemahaastatteluista saadun materiaalin pohjalta. Lisäksi uusien järjestelmien osalta tavoitteena oli tehdä työohjepohjat palveluiden ja toimipaikkatietojen ylläpitämisestä organisaation toimipaikoissa työskenteleville loppukäyttäjille. Tavoitteena oli suunnitella myös uuden prosessin osalta käyttöönottosuunnitelma.
Kehittämisprojektissa hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä. Puolistrukturoituun teemahaastatteluun osallistettiin kymmenen eri toiminnon henkilöä ja syntyneen materiaalin pohjalta tuotettiin esitys läpikäytäväksi työpajassa. Lopputuotoksena saatiin tuotettua tavoitteen mukaisesti prosessikuvaus palveluiden ylläpitämisestä sekä implementointisuunnitelma.