Tarinallistaminen brändäyksen välineenä : case: Olipa kerran Kuukettu Kustannuksen tarinaidentiteettikäsikirja
Ruismäki, Kaisa (2024)
Ruismäki, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420995
Tiivistelmä
Opinnäytetyö suoritettiin toimeksiantona Kustannusosakeyhtiö Kehräämölle. Työn tarkoituksena oli tarinallistaa yrityksen brändi-identiteetti ja tämän pohjalta rakentaa yritykselle tarinaidentiteettikäsikirja, joka kuvastaa yrityksen ydinidentiteettiä, arvoja ja ominaisia toimintamalleja ja sisältää käyttökelpoisia yrityksen tämänhetkisiin tavoitteisiin kohdistuvia konkreettisia suunnitelmia kokonaisvaltaisen palvelukokemuksen ja brändin yhtenäisyyden edistämiseksi.
Käsikirjan teoreettinen pohja koostuu tieteellisestä näytöstä ja tutkimuksesta, jolla voidaan osoittaa tarinankerronnan vaikutukset ihmisen mieleen ja käyttäytymiseen, sekä brändin ja tarinallistamisen teoreettiseen taustaan ja käyttömenetelmiin. Toiminnallisen tuotannon tarvittava aineisto koostui toimeksiantajan edustajien kanssa suoritetuista syvähaastatteluista, joiden tarkoitus oli selvittää yrityksen taustat, tavoitteet ja tarpeet, fasilitoidun työpajan keinoja hyödyntäen löytää toimintaa kuvaavat tarinalliset elementit sekä selvittää tarinallisuuden tärkeimmät käyttökohteet ja luoda yrityksen resurssien mukainen suunnitelma näiden kohteiden kehittämiseen konkreettisin keinoin. Haastattelumateriaali analysoitiin tarinallistamisen keinoja käyttäen, ja materiaalin pohjalta syntyi yrityksen ydintarina, johon käsikirjassa olevat suunnitelmat tarinallisuuden jalkauttamisesta osaksi yrityksen brändistrategiaa voitiin perustaa.
Käsikirjan teoreettinen pohja koostuu tieteellisestä näytöstä ja tutkimuksesta, jolla voidaan osoittaa tarinankerronnan vaikutukset ihmisen mieleen ja käyttäytymiseen, sekä brändin ja tarinallistamisen teoreettiseen taustaan ja käyttömenetelmiin. Toiminnallisen tuotannon tarvittava aineisto koostui toimeksiantajan edustajien kanssa suoritetuista syvähaastatteluista, joiden tarkoitus oli selvittää yrityksen taustat, tavoitteet ja tarpeet, fasilitoidun työpajan keinoja hyödyntäen löytää toimintaa kuvaavat tarinalliset elementit sekä selvittää tarinallisuuden tärkeimmät käyttökohteet ja luoda yrityksen resurssien mukainen suunnitelma näiden kohteiden kehittämiseen konkreettisin keinoin. Haastattelumateriaali analysoitiin tarinallistamisen keinoja käyttäen, ja materiaalin pohjalta syntyi yrityksen ydintarina, johon käsikirjassa olevat suunnitelmat tarinallisuuden jalkauttamisesta osaksi yrityksen brändistrategiaa voitiin perustaa.