Selvitys yläkoulun henkilöstön turvallisuuden tunteen kokemuksista koulun arjessa
Kalm, Niina (2024)
Kalm, Niina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521081
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä yläkoulun henkilöstön kokemuksia turvallisuuden tunteesta sekä selvittää, mitkä asiat vaikuttavat siihen koulun arjessa. Tarkoituksena oli pohtia, miten ilmi tulleisiin tekijöihin voisi vaikuttaa ja miten työhyvinvointia ja turvallista työympäristöä voisi edistää. Turvallisuuden kokemuksia tarkasteltiin työhyvinvoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Järvenpään kaupungin kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda oppilaitosten aikuisten ääniä kuuluviin ja saada heidän kokemuksilleen tilaa keskusteluissa koulujen ilmapiiristä sekä tarjota työnantajalle tietoa henkilöstön omakohtaisista turvallisuuden tunteen kokemuksista työyhteisössä ja työpaikalla. Opinnäytetyön tutkimuskysymykseksi muodostui ”Miten yläkoulun henkilöstö kuvailee turvallisuuden tunnetta ja kokemuksia kouluympäristössä ja arjessa?”.
Opinnäytetyön keskeinen tietoperusta kytkeytyi turvallisuuden, turvallisuusilmapiirin ja hyvinvoinnin määritelmien ympärille. Tietoperustassa määriteltiin opinnäytetyön keskeiset käsitteet. Hyvinvoinnin edellytyksiä tarkasteltiin tarveteoreettisesta näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin anonyymillä Webropol-kyselyllä. Kysely sisälsi 5 avointa kysymystä ja siihen kutsuttiin vastaamaan Järvenpään yläkouluissa työskentelevää opetushenkilöstöä. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Jokainen aineistonkeruulomakkeen kysymys analysoitiin erikseen.
Tutkimustulosten perusteella vastaajien turvallisuuteen liittyvät tunteet ja kokemukset jakautuivat positiivisiin ja negatiivisiin. Positiivisia kokemuksia edesauttoi työyhteisön tuoma tuki. Negatiivisten kokemusten taustalla oli usein oppilaiden asiaton käytös. Vastaajat arvioivat turvallisuuteen liittyvillä tunteilla ja kokemuksilla olevan vaikutusta työssä jaksamiseen ja työhyvinvointiin, ja vaikutuksissa keskeiseksi teemaksi nousi kielteiset vaikutukset. Kokemukset turvallisuusilmapiiristä jakautuivat kokemuksiin hyvästä ilmapiiristä ja negatiivisiin kokemuksiin turvallisuusilmapiiristä. Organisaation tarjoama tuki turvallisuuteen liittyen herätti sekä positiivisia että riittämättömyyteen liittyviä tunteita ja kokemuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda oppilaitosten aikuisten ääniä kuuluviin ja saada heidän kokemuksilleen tilaa keskusteluissa koulujen ilmapiiristä sekä tarjota työnantajalle tietoa henkilöstön omakohtaisista turvallisuuden tunteen kokemuksista työyhteisössä ja työpaikalla. Opinnäytetyön tutkimuskysymykseksi muodostui ”Miten yläkoulun henkilöstö kuvailee turvallisuuden tunnetta ja kokemuksia kouluympäristössä ja arjessa?”.
Opinnäytetyön keskeinen tietoperusta kytkeytyi turvallisuuden, turvallisuusilmapiirin ja hyvinvoinnin määritelmien ympärille. Tietoperustassa määriteltiin opinnäytetyön keskeiset käsitteet. Hyvinvoinnin edellytyksiä tarkasteltiin tarveteoreettisesta näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin anonyymillä Webropol-kyselyllä. Kysely sisälsi 5 avointa kysymystä ja siihen kutsuttiin vastaamaan Järvenpään yläkouluissa työskentelevää opetushenkilöstöä. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Jokainen aineistonkeruulomakkeen kysymys analysoitiin erikseen.
Tutkimustulosten perusteella vastaajien turvallisuuteen liittyvät tunteet ja kokemukset jakautuivat positiivisiin ja negatiivisiin. Positiivisia kokemuksia edesauttoi työyhteisön tuoma tuki. Negatiivisten kokemusten taustalla oli usein oppilaiden asiaton käytös. Vastaajat arvioivat turvallisuuteen liittyvillä tunteilla ja kokemuksilla olevan vaikutusta työssä jaksamiseen ja työhyvinvointiin, ja vaikutuksissa keskeiseksi teemaksi nousi kielteiset vaikutukset. Kokemukset turvallisuusilmapiiristä jakautuivat kokemuksiin hyvästä ilmapiiristä ja negatiivisiin kokemuksiin turvallisuusilmapiiristä. Organisaation tarjoama tuki turvallisuuteen liittyen herätti sekä positiivisia että riittämättömyyteen liittyviä tunteita ja kokemuksia.