Toimitaan yhdessä! Opas monimuotoisten perheiden kanssa työskentelyyn lasten toimintaterapiassa.
Metsäkangas, Mandi; Manninen, Riikka (2024)
Metsäkangas, Mandi
Manninen, Riikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
Toimintaterapeuttien on mahdollista kohdata työssään monenlaisia perheitä. Perheiden kohtaamistilanne voi olla ammattilaiselle uusi ja haasteellinen. Uusi kohtaamistilanne voi aiheuttaa epävarmuuden tunteita, jotka voivat nousta puolin ja toisin esiin sekä toimintaterapeutilla että asiakkaalla. On tärkeää, että toimintaterapeutilla on itsevarma olo tavata perheitä. Itsevarma olo saavutetaan olemalla tietoisia monimuotoisten perheiden erityispiirteistä sekä yhdessä toimimisen muodoista. Ennen terapiatilannetta on tarpeen tutustua keinoihin, kuinka monimuotoisia perheitä kohdataan ja harjoitella kohtaamista käytännön keinoin.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Coronaria kuntoutus- ja terapiapalvelut. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja sen tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia keinoja toimintaterapeutti voi hyödyntää monimuotoisten perheiden kohtaamisessa, lisätä tietoa lastensuojelun asiakkuuden eri osa-alueista sekä eroperheiden eri muodoista. Tavoitteena oli kasvattaa toimintaterapeuttien ymmärrystä siitä, miten monimuotoisia perheitä tulisi kohdata. Toimeksiannon pohjalta muodostettiin opas Coronarian lasten toimintaterapeuteille työvälineeksi tukemaan kohtaamistilanteita. Tiedonhaku suoritettiin hyödyntämällä CINAHL Ultimate-, MEDLINE-, ERIC- ja ProQuest -tietokantoja. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla analysoitiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tuloksia.
Tuloksissa nousi esiin viisi pääluokkaa, joiden avulla voidaan auttaa toimintaterapeutteja kohtaamaan erilaisia perheitä. Pääluokat ovat lasten ja perheiden aseman huomioiminen, perheiden monimuotoisuuden kunnioittaminen, terapiasuhteen muodostaminen ja kehittäminen, perheiden asiantuntijuus lapsestaan sekä toimintaterapeutin tuottama asiantuntijuus. Edellä mainitut pääluokat toimivat opinnäytetyön tuotoksena luodun oppaan pääaiheina antamassa käytännönläheisiä vinkkejä monimuotoisten perheiden kohtaamiseen. Jatkotutkimuksissa olisi hyvä ottaa huomioon myös muiden monimuotoisten perheiden erityispiirteet sekä tarpeet suhteessa lasten toimintaterapiaan. Toisena jatkotutkimus-ehdotuksena nähdään ajankohtaisen tiedon tuominen laajemmin erilaisista perheistä lähelle käytännön työelämää oppaan tai käsikirjan muodossa. Monimuotoisten perheiden kirjo on erittäin laaja ja tuloksien perusteella tärkeintä kaikessa käytännön työssä on kohdata perhe aina omana erityisenä yksikkönään.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Coronaria kuntoutus- ja terapiapalvelut. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja sen tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia keinoja toimintaterapeutti voi hyödyntää monimuotoisten perheiden kohtaamisessa, lisätä tietoa lastensuojelun asiakkuuden eri osa-alueista sekä eroperheiden eri muodoista. Tavoitteena oli kasvattaa toimintaterapeuttien ymmärrystä siitä, miten monimuotoisia perheitä tulisi kohdata. Toimeksiannon pohjalta muodostettiin opas Coronarian lasten toimintaterapeuteille työvälineeksi tukemaan kohtaamistilanteita. Tiedonhaku suoritettiin hyödyntämällä CINAHL Ultimate-, MEDLINE-, ERIC- ja ProQuest -tietokantoja. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla analysoitiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tuloksia.
Tuloksissa nousi esiin viisi pääluokkaa, joiden avulla voidaan auttaa toimintaterapeutteja kohtaamaan erilaisia perheitä. Pääluokat ovat lasten ja perheiden aseman huomioiminen, perheiden monimuotoisuuden kunnioittaminen, terapiasuhteen muodostaminen ja kehittäminen, perheiden asiantuntijuus lapsestaan sekä toimintaterapeutin tuottama asiantuntijuus. Edellä mainitut pääluokat toimivat opinnäytetyön tuotoksena luodun oppaan pääaiheina antamassa käytännönläheisiä vinkkejä monimuotoisten perheiden kohtaamiseen. Jatkotutkimuksissa olisi hyvä ottaa huomioon myös muiden monimuotoisten perheiden erityispiirteet sekä tarpeet suhteessa lasten toimintaterapiaan. Toisena jatkotutkimus-ehdotuksena nähdään ajankohtaisen tiedon tuominen laajemmin erilaisista perheistä lähelle käytännön työelämää oppaan tai käsikirjan muodossa. Monimuotoisten perheiden kirjo on erittäin laaja ja tuloksien perusteella tärkeintä kaikessa käytännön työssä on kohdata perhe aina omana erityisenä yksikkönään.