B2B-serviceföretags marknadsetablering i Finland : en utvärdering av Dental Medias marknadsetablering
Toivo, Sebastian (2024)
Toivo, Sebastian
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521095
Tiivistelmä
Internationalisering är ett fenomen som ofta ses på den globala marknaden. I och med internationaliseringen expanderar företag från sin primära marknad till nya marknader. För att kunna minska på risken för att misslyckas med en marknadsetablering, är det viktigt att först planera och formulera en strategi för sitt företag.
Syftet med denna undersökning är att göra en analys av Dental medias marknadsetablering, ge en helhetsbild av Finland som en marknad och presentera strategier samt analys-verktyg.
Arbetet innehåller två kvalitativa undersökningar i form av intervjuer. Den första intervjun är en expertintervju om marknadsetablering och om Finland som en marknad. Denna intervju är med i undersökningen för att förknippa teorin med praktiken. Den andra intervjun är med fallstudieföretagets anställda och ger en helhetsbild på företagets marknadsetablering i Finland.
I slutet av fallstudien presenteras också skribentens egna observationer från tiden han jobbade för företaget för att ge undersökningen en till synvinkel.
Syftet med denna undersökning är att göra en analys av Dental medias marknadsetablering, ge en helhetsbild av Finland som en marknad och presentera strategier samt analys-verktyg.
Arbetet innehåller två kvalitativa undersökningar i form av intervjuer. Den första intervjun är en expertintervju om marknadsetablering och om Finland som en marknad. Denna intervju är med i undersökningen för att förknippa teorin med praktiken. Den andra intervjun är med fallstudieföretagets anställda och ger en helhetsbild på företagets marknadsetablering i Finland.
I slutet av fallstudien presenteras också skribentens egna observationer från tiden han jobbade för företaget för att ge undersökningen en till synvinkel.