Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kuinka valmistautua vasukeskusteluun : opas huoltajille

Lehtonen, Roosa; Mäki-Puhtila, Riina (2024)

 
Avaa tiedosto
Lehtonen_Maki-Puhtila.pdf (6.895Mt)
Lataukset: 


Lehtonen, Roosa
Mäki-Puhtila, Riina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521120
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja sen tarkoituksena oli luoda opas varhaiskasvatukseen, joka valmistaa huoltajia varhaiskasvatussuunnitelmakeskusteluun eli vasukeskusteluun ja samalla tukee huoltajien ja kasvattajien yhteistyötä. Opas tehtiin eteläsuomalaiselle Pilke päiväkodille. Oppaan kokoamisessa hyödynnettiin kyselyä, joka toteutettiin sekä huoltajille että kasvattajille. Tutkimuskysymys oli: Mitä ennakkotietoa huoltajat kaipaavat ennen lapsen henkilökohtaista vasukeskustelua?
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla ja analysoitiin laadullisena sisällönanalyysinä. Opinnäytetyössä avataan tärkeimmät aiheeseen liittyvät käsitteet sekä neljä eri tutkimusta. Oikarisen ja Seppäsen opinnäytetyö käsittelee lapsen varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamista päiväkodin arjessa. Ylikuljun pro gradu tutkimus käsittelee kasvatuskumppanuutta ja sen tavoitteita lapsen kasvatuksessa varhaiskasvatusympäristössä. Toivosen tutkimus käsittelee yksivuotiaan lapsen päiväkodin aloitusta sekä kasvattajien ja huoltajien välistä kasvatusyhteistyötä. Rouvisen tutkimus käsittelee kasvatusyhteistyön merkitystä ja sivutaan vasukeskusteluja samassa yhteydessä. Vaikka tutkimukset eivät ole suoraan liitännäisiä tähän opinnäytetyön aiheeseen, on niissä sama pyrkimys – luoda ja kehittää huoltajien ja kasvattajien välistä kasvatussuhdetta.
Kyselyn tulokset yllättivät osaltaan sisältönsä ja vastaajamääränsä puolesta, koska huoltajilta vastauksia saatiin yksitoista (11) ja kasvattajilta vain yksi (1). Analysoidessa tuloksia havaittiin, ettei tietämättömyys ole ainoa asia, joka mietityttää huoltajia vasukeskusteluissa. Esiin nousi myös tyytyväisyys jo saadun ennakkotiedon määrästä sekä toiveet selkeydestä ja esimerkeistä. Vaikka kyselyn vastaukset olivat erilaisia, kuin ennakkoajatukset niiden suhteen, vahvistavat tulokset sen, että oppaalle on käyttöä. Näin ollen se vastaa tavoitteita ja tarkoitusta, joiden vuoksi opasta lähdettiin rakentamaan. Opas on sähköinen, selkeä ja varhaiskasvatukseen sopiva ulkoasunsa puolesta. Se antaa kaikille huoltajille ensitietoa vasukeskustelusta ja siihen liittyvistä teemoista, kuten oppimisen eri osa-alueista. Oppaassa painotetaan erityisesti huoltajien roolia oman lapsensa asiantuntijoina sekä vasukeskustelun merkitystä osana lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja hyvinvointia. Oppaan sisältö rakentui pitkälti kyselyn tulosten ja yhteistyöpäiväkodin toiveiden mukaisesti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste