Konsernin yhtiöiden välisen sisäisen viestinnän kehittäminen
Mäkinen, Juhani; Naukkarinen, Eemil (2024)
Mäkinen, Juhani
Naukkarinen, Eemil
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521083
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Konserni X:n yhtiöiden välistä sisäistä viestintää ja sen kehittämismahdollisuuksia. Aihe valittiin toimeksiantajan tarpeiden ja tämän opinnäytetyön tekijöiden toimeksiantajayrityksessä työskennellessään havainnoimien kehitystarpeiden perusteella. Konsernin yhtiöiden välisen sisäisen viestinnän kehittäminen koettiin ajankohtaiseksi ja hyödylliseksi Konserni X:ssä, koska viestinnän toimintatapojen kehitys ei ole pysynyt mukana Konserni X:n kasvun vauhdissa. Tutkimuksen avulla tavoitteena oli selvittää kehittämismahdollisuuksia viestintävastuisiin, viestinnän tehokkuuteen sekä viestinnän kanaviin ja prosesseihin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi sisäistä viestintää perehtyen pääteemoina viestinnän organisointiin, viestintävastuisiin, viestinnän tehokkuuteen sekä viestinnän kanaviin. Teoriaosuus muodostui alan kirjallisuuden, ammattijulkaisujen ja -lehtien sekä aikaisempien tutkimusten pohjalta. Tutkimus toteutettiin laadullisten teemahaastattelujen avulla, haastattelemalla Konserni X:ssä työskenteleviä ammattilaisia. Tutkimushaastattelujen tukena käytettiin opinnäytetyön tekijöiden omaa havainnointia. Tutkimushaastattelujen tavoitteena oli kartoittaa konsernin yhtiöiden välisen sisäisen viestinnän nykytilannetta. Opinnäytetyön tutkimuksessa toteutetuista haastatteluista saatiin selville Konserni X:n yhtiöiden välisen sisäisen viestinnän nykytilannetta ja kehitystarpeita. Tutkimusta analysoitaessa kehitystarpeista muodostettiin kehitysmahdollisuuksia. Keskeisimpinä kehitysmahdollisuuksina sisäiseen viestintään nousivat viestinnän vastuiden ja organisoinnin selkeyttäminen ja ohjeistuksen saatavuus. Lisäksi merkittävänä kehitysmahdollisuutena nousi esiin Konserni X:n intranetin tehokkaampi hyödyntäminen viestinnän työkaluna.