Pientoimitusten ohjaus kuljetussuunnittelussa ja keräilyssä
Waris, Antti (2024)
Waris, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521129
Tiivistelmä
Toimeksiannossa selvitettiin Metsä Tissuen Mäntän pehmo- ja tiivispaperitehtaan uloslähtevän valmistuotelogistiikan pientoimitusten käsittelyä. Taustalla oli kiinnostus selvittää suurten materiaalivirtojen ohessa kulkevien pientoimitusten käsittelyä, joiden optimointi oli pienemmän mittakaavan takia jäänyt vähemmälle huomiolle.
Työn yhtenä tavoitteena oli kartoittaa miten pieniä lähetyksiä ohjataan ja käsitellään tällä hetkellä logistiikan prosesseissa. Toiseksi haluttiin selvittää minkälaisilla toimenpiteillä prosessia voitaisiin parantaa. Lopuksi ja jo ennalta muita tarkempana kysymyksenä viimeinen tavoite oli arvioida minkälaisia vaikutuksia olisi siirtymällä pienten toimitusten kohdalla lavarahdista pakettipalveluiden käyttöön.
Tutkimusta lähestyttiin kolmen eri menetelmän kautta: havainnoimalla, teemahaastatteluin sekä data-analyysin keinoin. Kokonaiskuva nykytilanteesta ja prosessinkulusta rakennettiin pääasiassa havainnoimalla päivittäistä toimintaa sekä varastolla että toimiston puolella jututtaen samalla ketjun eri toimijoita epämuodollisesti, mutta myös toiminnanohjausjärjestelmässä tehdyillä havainnoilla sekä teknisen dokumentaation läpikäymisellä oli huomattava rooli. Teemahaastattelujen kautta syvennettiin ymmärrystä prosesseista sekä haettiin vertailupohjaa yhtiön muilla tehtailla toteutetuista räätälöidyistä ratkaisuista sekä pienten lähetysten käsittelyn erityispiirteistä. Historiadatan avulla vuorostaan tehtiin arvio prosessin merkittävyydestä ja mahdollisten muutosten mittakaavasta sekä lähetyksiin kohdistuvista käsittelyriskeistä. Riskien osalta käsittelyvirheiden määrä todettiin lopulta pieneksi.
Tutkimuksen pohjalta esitettiin niinikään kolme kehitysehdotusta. Ensimmäisenä pienet lähetykset suositeltiin siirrettävän käsiteltäväksi rahdin sijasta paketteina, jonka kautta saavutettaisiin rahallisia säästöjä. Muut vaikutukset nähtiin vähäisinä, tärkeimpänä asiakkaan kokema palvelutaso säilyisi selvityksen mukaan ennallaan. Muutoksen osalta tarkennettiin lisäksi minkälaisia teknisiä ja toiminnallisia vaatimuksia toteuttamiseen sisältyy ja arvioitiin valmiuksia näiden toteuttamiseksi. Toiseksi tilanne- ja riskikartoituksen pohjalta laadittiin suositukset kollimerkinnöissä havaittujen puutteiden korjaamiseksi. Kolmanneksi vertailu eri tehtaiden välillä paljasti tarpeen aktiivisempaan yhteistyöhön sisäisten logistiikkaorganisaatioiden välillä.
Työn yhtenä tavoitteena oli kartoittaa miten pieniä lähetyksiä ohjataan ja käsitellään tällä hetkellä logistiikan prosesseissa. Toiseksi haluttiin selvittää minkälaisilla toimenpiteillä prosessia voitaisiin parantaa. Lopuksi ja jo ennalta muita tarkempana kysymyksenä viimeinen tavoite oli arvioida minkälaisia vaikutuksia olisi siirtymällä pienten toimitusten kohdalla lavarahdista pakettipalveluiden käyttöön.
Tutkimusta lähestyttiin kolmen eri menetelmän kautta: havainnoimalla, teemahaastatteluin sekä data-analyysin keinoin. Kokonaiskuva nykytilanteesta ja prosessinkulusta rakennettiin pääasiassa havainnoimalla päivittäistä toimintaa sekä varastolla että toimiston puolella jututtaen samalla ketjun eri toimijoita epämuodollisesti, mutta myös toiminnanohjausjärjestelmässä tehdyillä havainnoilla sekä teknisen dokumentaation läpikäymisellä oli huomattava rooli. Teemahaastattelujen kautta syvennettiin ymmärrystä prosesseista sekä haettiin vertailupohjaa yhtiön muilla tehtailla toteutetuista räätälöidyistä ratkaisuista sekä pienten lähetysten käsittelyn erityispiirteistä. Historiadatan avulla vuorostaan tehtiin arvio prosessin merkittävyydestä ja mahdollisten muutosten mittakaavasta sekä lähetyksiin kohdistuvista käsittelyriskeistä. Riskien osalta käsittelyvirheiden määrä todettiin lopulta pieneksi.
Tutkimuksen pohjalta esitettiin niinikään kolme kehitysehdotusta. Ensimmäisenä pienet lähetykset suositeltiin siirrettävän käsiteltäväksi rahdin sijasta paketteina, jonka kautta saavutettaisiin rahallisia säästöjä. Muut vaikutukset nähtiin vähäisinä, tärkeimpänä asiakkaan kokema palvelutaso säilyisi selvityksen mukaan ennallaan. Muutoksen osalta tarkennettiin lisäksi minkälaisia teknisiä ja toiminnallisia vaatimuksia toteuttamiseen sisältyy ja arvioitiin valmiuksia näiden toteuttamiseksi. Toiseksi tilanne- ja riskikartoituksen pohjalta laadittiin suositukset kollimerkinnöissä havaittujen puutteiden korjaamiseksi. Kolmanneksi vertailu eri tehtaiden välillä paljasti tarpeen aktiivisempaan yhteistyöhön sisäisten logistiikkaorganisaatioiden välillä.