Brändi yrityksen markkinointiviestinnässä : case: Kokkolan Energia Oy
Turunen, Viivi (2024)
Turunen, Viivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521176
Tiivistelmä
Brändin visuaalinen ilme on suuressa roolissa markkinoinnissa ja viestinnässä. Se tekee yrityksestä helposti tunnistettavan ja se tuo yrityksen brändiä helposti esille. Ihmiset voivat olla jopa valmiita maksamaan brändistä, joten brändin luomiseen kannattaa panostaa kunnolla, epäaitouden läpi nähdään nykyään helposti.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö koostuu lähteisiin pohjautuvasta tietoperustasta ja vertailuanalyysistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kokkolan Energia Oy. Yritys aikoo uudistaa brändiään tulevan juhlavuoden kunniaksi, joten opinnäytetyön viidennessä luvussa vertailtiin muiden energiayhtiöiden brändin visuaalisen ilmeen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja yhtiöiden omilla verkkosivuilla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin brändiä, yrityksen visuaalista ilmettä sekä markkinointiviestintää. Viidennessä luvussa tehtiin vertailuanalyysi, josta tehdään päätelmät luvussa kuusi.
Vertailuanalyysin tuloksena oli, että mitä yhtenäisempi brändin visuaalinen ilme on, sitä helpompi se on tunnistaa tietylle yritykselle kuuluvaksi. Markkinointiviestinnän kannalta valittavien visuaalisten elementtien tulisi olla monikäyttöisiä, niin että ne ovat helposti käytettävissä.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö koostuu lähteisiin pohjautuvasta tietoperustasta ja vertailuanalyysistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kokkolan Energia Oy. Yritys aikoo uudistaa brändiään tulevan juhlavuoden kunniaksi, joten opinnäytetyön viidennessä luvussa vertailtiin muiden energiayhtiöiden brändin visuaalisen ilmeen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja yhtiöiden omilla verkkosivuilla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin brändiä, yrityksen visuaalista ilmettä sekä markkinointiviestintää. Viidennessä luvussa tehtiin vertailuanalyysi, josta tehdään päätelmät luvussa kuusi.
Vertailuanalyysin tuloksena oli, että mitä yhtenäisempi brändin visuaalinen ilme on, sitä helpompi se on tunnistaa tietylle yritykselle kuuluvaksi. Markkinointiviestinnän kannalta valittavien visuaalisten elementtien tulisi olla monikäyttöisiä, niin että ne ovat helposti käytettävissä.