Eväitä demokratiatyöhön : ajankohtaispäivän toteuttaminen kirjastoalan opiskelijoille
Pirttiniemi, Katariina; Pulkkinen, Johanna (2024)
Pirttiniemi, Katariina
Pulkkinen, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521166
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoiden perinteinen ajankohtaispäivä lokakuussa 2023. Päivän aiheena oli yleisissä kirjastoissa tehtävä demokratiatyö. Vuonna 2017 voimaan tullut uudistettu laki yleisistä kirjastoista (1492/2016) määrittelee yhdeksi lain tavoitteeksi edistää aktiivista kansalaisuutta, demokratiaa ja sananvapautta. Tästä uudesta tavoitteesta on vakiintunut alalle käsite kirjastojen demokratiatyö. Ajankohtaispäivän tavoitteena oli tarjota opiskelijoille tietoa demokratiatyön perusteista, käytännön toteuttamisesta ja siinä tarvittavasta osaamisesta.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee demokratiaa, sen haasteita ja edistämistä yleisesti sekä kuvaa yleisen kirjaston roolia demokratian edistäjänä. Tietoperustassa käsitellään myös onnistuneen tapahtuman järjestämistä. Varsinaista kirjastojen demokratiatyötä selvitettiin haastattelemalla kirjastoalan eri tasojen asiantuntijoita sekä toteuttamalla kysely Manner-Suomen yleisille kirjastoille. Näistä saatua tietoa esitellään laajasti opinnäytetyön raportissa.
Haastattelujen ja kyselyn perusteella voidaan päätellä, että demokratiatyön tavoitteena on vahvistaa kuntalaisten osallisuutta, antaa valmiuksia ja mahdollisuuksia toimia aktiivisena kansalaisena ja näin edistää demokratiaa. Kyselyn perusteella vaikuttaa, että yleisimmin demokratiatyötä toteutetaan järjestämällä tilaisuuksia, jakamalla luotettavaa tietoa ja tarjoamalla tiloja. Usein keskiössä on kuntalaisten kohtaaminen päättäjien tai viranhaltijoiden kanssa. Demokratiatyön tekeminen on vaatinut henkilökunnalta etenkin fasilitointitaitojen kehittämistä.
Ajankohtaispäivä Eväitä demokratiatyöhön toteutettiin hybriditapahtumana ja siihen osallistui noin sata opiskelijaa. Luennoitsijoina toimivat pääosin koulun ulkopuoliset kirjastoalan asiantuntijat, ja luennot etenivät demokratiatyön yleisistä perusteista konkreettisiin esimerkkeihin. Saadun palautteen perusteellä päivää pidettiin hyvänä kokonaisuutena ja luennoitsijoita mielenkiintoisina.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee demokratiaa, sen haasteita ja edistämistä yleisesti sekä kuvaa yleisen kirjaston roolia demokratian edistäjänä. Tietoperustassa käsitellään myös onnistuneen tapahtuman järjestämistä. Varsinaista kirjastojen demokratiatyötä selvitettiin haastattelemalla kirjastoalan eri tasojen asiantuntijoita sekä toteuttamalla kysely Manner-Suomen yleisille kirjastoille. Näistä saatua tietoa esitellään laajasti opinnäytetyön raportissa.
Haastattelujen ja kyselyn perusteella voidaan päätellä, että demokratiatyön tavoitteena on vahvistaa kuntalaisten osallisuutta, antaa valmiuksia ja mahdollisuuksia toimia aktiivisena kansalaisena ja näin edistää demokratiaa. Kyselyn perusteella vaikuttaa, että yleisimmin demokratiatyötä toteutetaan järjestämällä tilaisuuksia, jakamalla luotettavaa tietoa ja tarjoamalla tiloja. Usein keskiössä on kuntalaisten kohtaaminen päättäjien tai viranhaltijoiden kanssa. Demokratiatyön tekeminen on vaatinut henkilökunnalta etenkin fasilitointitaitojen kehittämistä.
Ajankohtaispäivä Eväitä demokratiatyöhön toteutettiin hybriditapahtumana ja siihen osallistui noin sata opiskelijaa. Luennoitsijoina toimivat pääosin koulun ulkopuoliset kirjastoalan asiantuntijat, ja luennot etenivät demokratiatyön yleisistä perusteista konkreettisiin esimerkkeihin. Saadun palautteen perusteellä päivää pidettiin hyvänä kokonaisuutena ja luennoitsijoita mielenkiintoisina.