Alakoululaisen ruutuaika : Infolehtinen huoltajille
Kaasalainen, Sinikka; Mäki, Jenna (2024)
Kaasalainen, Sinikka
Mäki, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521088
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä alakoululaisten lasten huoltajille infolehtinen ruutuajasta. Työ sisälsi ruutuajan vaikutuksia niin sisällön kuin runsaan käyttöajan näkökulmasta. Ruutu on työssä rajattu älypuhelimiin sekä erilaisiin pelikonsoleihin, jotka tarvitsevat toimiakseen television tai tietokoneen. Infolehtisen tavoitteena oli motivoida alakoululaisten huoltajat tarkastelemaan lasten päivittäistä ruutuajan määrää sekä sen sisältöä.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Pirkanmaalainen alakoulu. Opinnäytetyö toteutettiin tammi-kesäkuun välisenä aikana 2024. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi tiivis A4 kokoinen infolehtinen kolmiosaiseksi taiteltuna. Infolehtisessä otettiin huomioon mediakasvatuksen tärkeys, ruutuajan vaikutuksia kehittyviin aivoihin, luonnollisen vuorovaikutuksen merkitys, teknostressi, ADT:n osallisuus runsaassa ruutuajassa, ruutuajan vaikutukset uneen, riippuvuustekijöitä sekä ruutuajan hallintaan vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin alakoululaisten ruutuaikaa, mediakasvatusta, ruutuajan haittavaikutuksia sekä huomioita ruutuajan hallintaan.
Infolehtistä arvioitiin tilaajaorganisaatiolta pyydetyn palautteen perusteella. Työn lukeneet saivat uutta tietoa ruutuajasta sekä sen vaikutuksista lapsen kasvuun ja kehitykseen. Kävi ilmi, että lukijat eivät olleet ajatelleet ruutuajan vaikutuksia kasvavaan lapseen juurikaan. Saadun palautteen perusteella opinnäytetyön tavoite on onnistunut. Pitkäaikaisia vaikutuksia on mahdoton arvioida, kun kyseessä on ajallisesti rajattu kokonaisuus.
Kehittämisideana on tehdä infolehtinen sähköiseen muotoon huoltajille jaettavaksi. Ja suunnitella muista ajankohtaisista aiheista samankaltaisia infolehtisiä huoltajille.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Pirkanmaalainen alakoulu. Opinnäytetyö toteutettiin tammi-kesäkuun välisenä aikana 2024. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi tiivis A4 kokoinen infolehtinen kolmiosaiseksi taiteltuna. Infolehtisessä otettiin huomioon mediakasvatuksen tärkeys, ruutuajan vaikutuksia kehittyviin aivoihin, luonnollisen vuorovaikutuksen merkitys, teknostressi, ADT:n osallisuus runsaassa ruutuajassa, ruutuajan vaikutukset uneen, riippuvuustekijöitä sekä ruutuajan hallintaan vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin alakoululaisten ruutuaikaa, mediakasvatusta, ruutuajan haittavaikutuksia sekä huomioita ruutuajan hallintaan.
Infolehtistä arvioitiin tilaajaorganisaatiolta pyydetyn palautteen perusteella. Työn lukeneet saivat uutta tietoa ruutuajasta sekä sen vaikutuksista lapsen kasvuun ja kehitykseen. Kävi ilmi, että lukijat eivät olleet ajatelleet ruutuajan vaikutuksia kasvavaan lapseen juurikaan. Saadun palautteen perusteella opinnäytetyön tavoite on onnistunut. Pitkäaikaisia vaikutuksia on mahdoton arvioida, kun kyseessä on ajallisesti rajattu kokonaisuus.
Kehittämisideana on tehdä infolehtinen sähköiseen muotoon huoltajille jaettavaksi. Ja suunnitella muista ajankohtaisista aiheista samankaltaisia infolehtisiä huoltajille.