MyE.Way-palvelun itseraportointimenetelmien käytettävyys ja hyödyllisyys
Väänänen, Katariina (2024)
Väänänen, Katariina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521124
Tiivistelmä
Digitalisaation lisääntymisen myötä urheilu- ja hyvinvointiteknologia on nivoutunut ihmisten arkitoimintojen lisäksi osaksi huippu-urheilua. Eerikkilän Urheiluopiston tarjoaa salibandyn ja jalkapallon pelaajille, valmentajille sekä valmennuspäälliköille MyE.Waypalvelun, joka on sähköinen urheiluvalmennuksen ja pelaajakehityksen tukijärjestelmä. Opinnäytetyön toimeksiantaja Turun Ammattikorkeakoulun terveysteknologian tutkimusryhmä toimii MyE.Way-palvelun ylläpito- ja kehityskumppanina.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli selvittää MyE.Way-palvelun itseraportointimenetelmien käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä loppukäyttäjien näkökulmasta. Tavoitteena oli löytää itseraportointimenetelmien mahdolliset kehityskohteet ja kehittää palvelua käytettävyyden ja hyödyllisyyden osalta entistä paremmaksi sekä käyttäjäystävällisemmäksi. Käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä arvioitiin loppukäyttäjille tehdyn kyselytutkimuksen pohjalta.
Vastauksia saatiin yhteensä 216. Tulosten perusteella loppukäyttäjät kokivat itseraportointimenetelmät helppokäyttöisiksi ja hyödyllisiksi. Palvelussa esiintyi myös kehitettävää. Tutkimuksen tulokset esitettiin toimeksiantajalle, joka jatkaa MyE.Waypalvelun kehittämistyötä. With the increase in digitization, sports and wellness technology has become part of competitive sports in addition to people’s everyday activities. Eerikkilä Sports & Outdoor resort offers floorball and soccer players, coaches and coaching managers MyE.Way service, which is an electronic sports coaching and player development support system. The client of the thesis, the health technology research group of the Turku University of Applied Sciences acts as the maintenance and development partner of the MyE.Way service.
The purpose of the development project was to find out the usability and usefulness of the self-reporting methods of the MyE.Way service from the perspective of end users. The aim was to find possible development targets for self-reporting methods and develop the service to be even better and more user-friendly in terms of usability and usefulness. Usability and usefulness were evaluated based on the end-user survey.
A total of 216 responses were received. Based on the results, the end users found the self-reporting methods easy to use and useful. The service also had areas for development. The results of the study were presented to the client who continues the development work of the MyE.Way service.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli selvittää MyE.Way-palvelun itseraportointimenetelmien käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä loppukäyttäjien näkökulmasta. Tavoitteena oli löytää itseraportointimenetelmien mahdolliset kehityskohteet ja kehittää palvelua käytettävyyden ja hyödyllisyyden osalta entistä paremmaksi sekä käyttäjäystävällisemmäksi. Käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä arvioitiin loppukäyttäjille tehdyn kyselytutkimuksen pohjalta.
Vastauksia saatiin yhteensä 216. Tulosten perusteella loppukäyttäjät kokivat itseraportointimenetelmät helppokäyttöisiksi ja hyödyllisiksi. Palvelussa esiintyi myös kehitettävää. Tutkimuksen tulokset esitettiin toimeksiantajalle, joka jatkaa MyE.Waypalvelun kehittämistyötä.
The purpose of the development project was to find out the usability and usefulness of the self-reporting methods of the MyE.Way service from the perspective of end users. The aim was to find possible development targets for self-reporting methods and develop the service to be even better and more user-friendly in terms of usability and usefulness. Usability and usefulness were evaluated based on the end-user survey.
A total of 216 responses were received. Based on the results, the end users found the self-reporting methods easy to use and useful. The service also had areas for development. The results of the study were presented to the client who continues the development work of the MyE.Way service.